Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Perikatan Nasional (PN) menegaskan bahawa mereka tidak terlibat dalam mogok doktor kontrak.

Ahli jawatankuasa kesihatan gabungan itu, Dr Aiman Alias berkata PN hanya menyokong pergerakan itu, yang menuntut semua doktor kontrak diberi jawatan tetap, kenaikan gaji pokok dan kadar 'on-call', serta penyelesaian kepada kekurangan kakitangan.

“Tidak, kami tidak terlibat. Saya adalah sebahagian daripada jawatankuasa kesihatan PN. Kami hanya menyokong pergerakan mereka,” katanya kepada Malaysiakini, ketika ditanya sama ada PN terlibat dalam mogok itu.

Identiti penganjur yang menggunakan nama ‘Mogok Doktor Malaysia’ menjadi tanda tanya ramai pihak.

Mogok Doktor Malaysia enggan menjawab pertanyaan Malaysiakini mengenai mogok yang dianjurkan mereka dengan mendakwa portal berita berkenaan dimiliki oleh “DAP atau parti berkaitan Pakatan Harapan”.

Ia menambah bahawa artikel Malaysiakini sebelum ini mengenai mogok itu "sangat berat sebelah" dan tidak mahu melayan permintaan Malaysiakini untuk mendapatkan komen ketika dihubungi.

Ini walaupun penjelasan daripada wartawan bahawa Malaysiakini juga telah menghubungi organisasi itu minggu lepas untuk mendapatkan ulasan.

Selepas Malaysiakini melaporkan kejadian itu, beberapa pengguna media sosial mempersoalkan sama ada kumpulan itu mempunyai kaitan dengan PN.

Aiman sebelum ini menghantar kenyataan Ahli Parlimen Kuala Langat Dr Ahmad Yunus Hairi kepada kumpulan Telegram yang dikaitkan dengan Mogok Doktor Malaysia.

Bagaimanapun, dia menjelaskan bahawa mereka telah cuba menghubungi penganjur Mogok Doktor Malaysia tetapi tidak berjaya, justeru hanya menyuarakan sokongan mereka.

"Jadi apa yang kami lakukan hanyalah memberikan mesej kepada kumpulan Telegram mereka dan mengatakan bahawa kami menyokong mereka, memahami apa yang mereka alami dan kami berada di sini untuk membantu," katanya, sambil menambah bahawa dia tidak mengetahui identiti penganjur.

"Tetapi saya sangat memahami keputusan mereka untuk tidak mendedahkan identiti kerana mereka mengatakan bahawa mereka adalah pegawai perubatan yang bekerja, jadi kami faham itu," katanya.

10,000 doktor akan mogok

Bantahan Mogok Doktor Kontrak bermula hari ini dan dijadualkan berlangsung sehingga Rabu (5 April).

Penganjur mogok menyeru doktor kontrak untuk mengambil cuti perubatan, cuti kecemasan atau meletakkan jawatan secara beramai-ramai.

Penganjur mogok itu, Mogok Doktor Malaysia, memberitahu The Vibes bahawa mereka menjangkakan sekurang-kurangnya 10,000 hingga 12,000 doktor kontrak akan melancarkan mogok.

Bagaimanapun, semakan Malaysiakini dan media lain mendapati hospital kerajaan kelihatan beroperasi seperti biasa hari ini.

Terdahulu, Menteri Kesihatan Dr Zaliha Mustafa memberitahu New Straits Times bahawa hospital kerajaan akan berjaga-jaga hari ini untuk memantau jika mogok itu berjalan seperti yang dirancang.

Bagaimanapun, Zaliha memberi jaminan bahawa operasi hospital dan klinik akan berjalan seperti biasa.

Sebelum mogok yang dirancang, kerajaan telah menubuhkan jawatankuasa peringkat tinggi antara kementerian untuk meneliti isu berkaitan doktor kontrak.

Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi meminta jawatankuasa itu diberi peluang untuk mencari jalan penyelesaian.

Secara berasingan, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata bahawa menyelesaikan masalah doktor kontrak mungkin mengambil masa tiga tahun, dan dia memberi jaminan bahawa 1,500 doktor akan mendapat pekerjaan tetap tahun ini.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS