Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bicara kes saman fitnah Zahid terhadap Mahathir pada 6 Nov

Saman fitnah Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi terhadap bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad akan dibicarakan selama empat hari mulai 6 Nov depan.

Peguam defendan Mior Nor Haidir Suhaimi mengesahkan kepada Malaysiakini bahawa tarikh perbicaraan - dari 6 hingga 9 Nov - ditetapkan semasa pengurusan kes di hadapan Pejabat Pendaftaran Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur pagi ini.

Peguam Intan Hanis Afiqah Razali mewakili Zahid yang juga menteri kemajuan luar bandar dan wilayah.

Pada April tahun lepas, Presiden Umno Zahid memfailkan saman sivil terhadap pengerusi Pejuang Mahathir ketika itu berhubung dakwaan bahawa plaintif telah bertemu defendan untuk cuba memihak kepada Mahathir kerana Zahid menjangkakan dia akan menghadapi pertuduhan jenayah.

Gambar fail, Zahid bertemu Mahathir ketika itu perdana menteri.

Bagaimanapun, pertemuan tersebut dilaporkan berlaku sebelum Mahathir memegang jawatan perdana menteri pada 2018.

Kenyataan Mahathir itu didakwa dibuat semasa sidang media di Putrajaya pada 23 Feb tahun lepas. Dia menjawab soalan jika Zahid pernah bertemu dengannya semasa menjadi perdana menteri untuk membincangkan kes mahkamah rasuah yang terakhir.

Zahid, dalam pernyataan tuntutannya, menafikan pernah bertemu Mahathir untuk membincangkan kes mahkamahnya atau sebarang tindakan agensi penguatkuasaan sebelum Mahathir menjadi perdana menteri.

Ahli parlimen Bagan Datuk itu mendakwa kenyataan Mahathir itu fitnah dan berniat jahat.

Gambar fail.

Bekas perdana menteri itu pada 2 Mac tahun lalu menafikan memfitnah Zahid dalam jawapan kepada notis samannya.

Zahid menuntut ganti rugi teruk dan teladan serta injunksi untuk Mahathir, pegawai, pembantu atau ejennya daripada mengulangi kenyataan yang didakwa memfitnah itu, serta mengarahkan bekas perdana menteri itu untuk berusaha memadam atau mengedit rakaman kenyataannya yang disiarkan oleh media.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS