Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penduduk cemas gajah muncul dekat taman perumahan

Kelibat gajah dipercayai sesat yang muncul berhampiran Taman Pandan Damai dekat Jalan Pintasan Kuantan-Pelabuhan, dekat Kuantan, petang tadi mengejutkan hampir 500 penghuni taman perumahan itu.

Kehadiran gajah itu disedari penduduk taman berkenaan kira-kira jam 5 petang tadi.

Video gajah terbabit kemudiannya tersebar melalui media sosial Facebook selain dikongsi melalui aplikasi WhatsApp oleh penduduk sekitar Kuantan.

Bimbang dengan situasi itu, penduduk taman berkenaan bertindak menghubungi pihak polis dan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) bagi memaklumkan mengenai kemunculan haiwan itu.

Sekitar jam 6 petang tadi, sekumpulan pegawai dan anggota polis bersama kakitangan PERHILITAN Pahang sudah berada di lokasi penemuan gajah berkenaan untuk tindakan lanjut.

Pengarah PERHILITAN Pahang, Rozidan Md Daud ketika dihubungi mengesahkan berita yang tersebar berkaitan kehadiran gajah berhampiran taman perumahan itu.

"Berita mengenai (kemunculan) gajah di situ adalah benar dan usaha sedang dilakukan untuk merantai kaki haiwan itu sebelum boleh dipindahkan ke tempat lain," katanya ringkas.

Difahamkan gajah berkenaan sudah berada di kawasan terbabit kira-kira seminggu lalu berdasarkan keadaan tanah sekitar haiwan itu ditemui.



Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS