Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'SPRM sudah serah laporan siasatan kes Nazlan kepada ketua hakim'

SPRM telah menyerahkan laporan kepada Ketua Hakim Negara Tengku Maimun Tuan Mat berhubung siasatan terhadap Hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

“Saya dimaklumkan oleh SPRM, melalui surat pada 21 Feb, bahawa laporan terhadap Nazlan (atas) telah dikemukakan pada tarikh yang sama kepada ketua hakim negara berhubung pelanggaran di bawah Kod Etika Hakim 2009,” kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Azalina Othman Said.

Menteri itu memberitahu Dewan Rakyat hari ini bahawa tiada maklumat lain mengenai perkara itu didedahkan kepadanya dalam surat itu.

Azalina menyatakan bahawa perkara itu kini tertakluk kepada keputusan ketua hakim negara, mengikut Perkara 125 (fasal 3 dan 3A) Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 125(3) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan ketua hakim negara (dengan perundingan daripada perdana menteri) kuasa untuk mencadangkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mewujudkan tribunal bagi memecat hakim. Peruntukan ini tidak menawarkan sebarang pilihan alternatif.

Bagi Perkara 125(3A), sekiranya hakim melanggar kod etika di bawah fasal (3b), tetapi ketua hakim negara menganggap pelanggaran itu tidak memerlukan rujukan kepada tribunal yang ditubuhkan di bawah fasal (4), ketua hakim negara sebaliknya boleh merujuk hakim terlibat kepada badan persekutuan yang ditetapkan untuk mengendalikan pelanggaran tersebut.

Bagaimanapun, Azalina menegaskan kerajaan tidak akan campur tangan terhadap kuasa ketua hakim negara dan peguam negara dan menyerahkan kepada mereka untuk memutuskan kes Nazlan.

Pada September, SPRM mengesahkan bahawa kertas siasatan melibatkan Nazlan telah disiapkan - di mana ketua pesuruhjaya Azam Baki berkata suruhanjaya itu sedang menunggu arahan lanjut daripada Jabatan Peguam Negara (AGC).

SPRM memulakan siasatan terhadap Nazlan pada 23 April 2022, selepas menerima laporan daripada Persatuan Sahabat Ulul Amri Malaysia (PSUAM).

PSUAM melaporkan dakwaan seperti yang disebut dalam keterangan bekas bank Goldman Sachs, Tim Leissner di mahkamah AS.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS