Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Penduduk gesa RCI siasat 'kecurian' nadir bumi di Kedah

Penduduk kampung di sekitar Hutan Simpan Bukit Enggang di Sik, Kedah menggesa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kecurian unsur nadir bumi (REE) dari kawasan itu.

Menurut mereka aktiviti perlombongan di situ kemungkinan menyalahi undang-undang kerana tiada Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) diperoleh sebelum ini.

Seorang penduduk kampung, Zulkifly Hassan, 54, berkata jika perlombongan itu sah, syarikat itu tidak perlu melibatkan warga asing tanpa izin untuk melakukan kerja itu.

“Mereka (warga asing) berkelakuan seperti samseng dan kehadiran mereka boleh mengancam keselamatan dan keselamatan penduduk tempatan termasuk penduduk kampung,” katanya ketika berucap pada demonstrasi aman di pintu masuk tapak perlombongan REE Bukit Enggang hari ini.

Menurut Zulkifly, kegiatan perlombongan itu telah berlarutan sejak beberapa tahun lalu, dan penduduk kampung telah membuat laporan kepada polis, Jabatan Perhutanan negeri dan Jabatan Alam Sekitar, namun tiada tindakan diambil.

“Ini berlaku di kawasan Menteri Besar Muhammad Sanusi Md Nor, namun beliau berkata beliau tidak tahu apa yang berlaku di sini.

"Kami mahu Perdana Menteri Anwar Ibrahim dan Timbalan Perdana Menteri Ahmad Zahid Hamidi campur tangan untuk menyelesaikan masalah ini dan menyelamatkan penduduk kampung, negeri dan alam semula jadi sebelum keadaan menjadi tidak terkawal," katanya.

Sanusi baru-baru ini meminta orang ramai supaya tidak membuat kesimpulan berhubung dakwaan kecurian REE di kawasan itu.

Dia juga berkata adalah tidak adil untuk mengaitkan kerajaan negeri dengan isu itu dan tiada bukti mengaitkan 52 suspek yang ditahan di hutan simpan minggu lepas dengan aktiviti sedemikian.

Demonstrasi hari ini dianjurkan bersama Pertubuhan Alam Sekitar Sejahtera (Grass) Kedah, Sahabat Alam Malaysia (SAM), dan Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA).

Penasihat Grass Mohd Sobri Romlee mendakwa, pada Januari 2020, Sanusi mengumumkan lesen penerokaan bagi syarikat asing untuk mengambil unsur bumi dari negeri ini, dan pada September tahun lalu, seorang individu ditahan berhampiran tapak perlombongan itu kerana menjalankan aktiviti haram.

"Individu itu, warga China, didenda RM630,000 dan kerajaan sepatutnya menyiasat bagaimana seseorang individu itu berjaya membayar sejumlah besar untuk menyelesaikan kompaun itu," katanya.

Sobri berkata REE di Bukit Enggang adalah khazanah negara, dan tidak boleh dibenarkan akses kepada warga asing.

“Bulan lepas, Sanusi sekali lagi mengumumkan pemeteraian MOU antara Jangka Bakat Mineral Sdn Bhd dan Xiamen Tungsten Co Ltd, untuk kerja-kerja penerokaan di negeri ini dan beliau menyatakan minatnya terhadap REE sambil tidak mengambil berat tentang isu alam sekitar di negeri ini,” kata Mohd Sobri.

Bekas Adun Jeneri Mahadzir Abdul Hamid, yang hadir pada demonstrasi itu, melahirkan kekecewaannya terhadap Sanusi mengendalikan perkara itu.

“Bagaimana Sanusi, selaku MB dan Adun Jeneri, boleh kata dia tidak tahu tentang perlombongan haram di Bukit Enggang?

"Saya terkejut bahawa wakil rakyat yang menggunakan isu itu sebagai bahan kempen pada PRU ke-14 kini diam mengenainya," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS