Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Siasat siapa dalang provokasi bukan individu hantar ciapan’
Diterbitkan:  Jan 26, 2023 10:25 AM
Dikemaskini: 2:31 AM

Presiden Muda Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menyelar tindakan polis yang mengarahkan dua individu bagi merakamkan keterangan kerana mengaitkan Pemuda Umno dengan gangguan pada ceramah parti itu pada Oktober tahun lalu.

“Saya amat terkejut dengan keputusan polis kerana mereka sepatutnya menyiasat siapa dalang disebalik insiden provokasi tersebut, tetapi sebaliknya PDRM memilih untuk menyiasat individu yang menghantar ciapan berkenaan.

“Provokasi dilakukan berkali-kali sepanjang tempoh saya berkempen dan tetamu yang hadir juga sudah membuat laporan polis berkenaan gangguan ketenteraman awam dan kerosakan harta benda yang berlaku akibat provokasi semasa majlis makan malam kutipan dana di Muar tetapi sehingga sekarang masih lagi dalam siasatan,” kata ahli parlimen Muar itu. kenyataan.

Syed Saddiq merujuk kepada tindakan polis Muar yang mengarahkan  Farhan Iqbal, yang adalah bekas ketua komunikasinya, serta pembantu Ahli Parlimen Bentong, Young Syefura Othman, Noor Suhana Ishak, untuk dirakamkan kenyataan mereka hari ini.

Suhana akan memberi keterangan di ibu pejabat polis daerah Sentul pada pukul 2 petang, manakala Farhan akan menjalani prosedur yang sama di ibu pejabat polis daerah Putrajaya.

Kedua-dua mereka disiasat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan atas kesalahan jenayah memfitnah, yang membawa hukuman penjara sehingga dua tahun, denda atau kedua-duanya, dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, yang boleh dihukum sehingga satu- penjara setahun, denda sehingga RM50,000, atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Semalam, Ahli Parlimen Jelutong RSN Rayer turut menuntut polis dan Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail memberi penjelasan berhubung siasatan terhadap kedua-dua mereka.

Menurut Syed Saddiq, polis sepatutnya menggunakan masa, tenaga dan sumber untuk menyiasat siapa dalang provokasi tersebut dan bukan sebaliknya.

Pada 17 Oktober tahun lalu, ceramah Muda di Muar, Johor dicemari insiden provokasi sekumpulan lelaki berbaju hitam.

Dua klip video tular kemudiannya disebarkan di media sosial yang  memperlihatkan sekumpulan lelaki bermotosikal yang menganggu ceramah berkenaan.

Bagaimanapun, keadaan terkawal dengan kehadiran anggota polis.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS