Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pemuda dari Johor jadi hamba di Myanmar ditipu tawaran kerja lumayan
Diterbitkan:  Jan 22, 2023 8:17 PM
Dikemaskini: Jan 23, 2023 1:14 AM

Seorang pencari kerja berusia 20 tahun dari Johor telah diculik dan dijadikan hamba oleh sindiket penipuan di Myanmar pada September lalu.

Dia dan 15 rakyat Malaysia yang lain ditahan di kemudahan seperti penjara dan dipaksa makan tikus, antara lain.

Bercakap mengenai pengalaman pahitnya kepada portal Berita Harian, Mohamad Farhan Azman dari Batu Pahat berkata dia dan empat rakannya terpedaya oleh sindiket itu menawarkan peluang pekerjaan dengan pendapatan lumayan di Singapura.

Mereka pada mulanya dijanjikan pekerjaan sebagai kakitangan pengemasan hotel di republik pulau itu, dan pergi ke Bangkok, Thailand pada 13 September lalu dengan mereka bermalam di sebuah hotel sebelum dibawa sindiket ke kawasan ladang di kawasan sempadan Thailand-Myanmar.

"Ketika itu kami sudah mula syak, malah ada yang cakap kami sudah kena jual.

"Sebaik di sungai itu, sekumpulan lelaki berkain pelikat menyerbu kenderaan kami dengan muka bengis, mengangkat beg kami dan menyuruh kami menaiki bot.

"Selepas 20 minit, kami tiba di sebuah kawasan dengan disambut ramai lelaki berpakaian askar dan bersenjata yang menyuruh kami mengikut mereka menaiki kenderaan pacuan empat roda," katanya, lapor portal berita itu lagi.

Berita Harian juga melaporkan setiap hari Farhan terpaksa makan daging babi, tikus dan ayam yang tidak halal, selain turut diancam menggunakan cota elektrik.

Farhan baru-baru ini diselamatkan dan berjaya pulang ke Malaysia.

Artikel itu bagaimanapun tidak menjelaskan mengapa Farhan dan rakan-rakannya terpaksa pergi ke Bangkok dan bukannya Singapura, di mana mereka sepatutnya bekerja.

Menurut pemuda itu, dia dan mangsa lain dipaksa melakukan kerja penipuan untuk sindiket itu, dengan menjual produk murah kepada pengguna di Eropah sebagai taktik untuk masuk ke akaun perbankan mereka.

Sebaik pembeli mengklik pautan palsu yang dihantar untuk membuat pembayaran, Farhan berkata sindiket itu akan mempunyai akses kepada akaun bank mereka dan menyedut wang mereka.

Walaupun dia bernasib baik kerana berjaya diselamatkan daripada sindiket itu dan dibawa pulang, Farhan mendakwa terdapat sekurang-kurangnya 15 lagi rakyat Malaysia yang masih terperangkap di tempat seperti penjara di KK Garden, Myanmar.

Dia berkata pengalaman pahit itu lebih teruk bagi mangsa wanita kerana mereka juga akan didera secara seksual dan dijadikan hamba seks kepada anggota sindiket, termasuk lelaki bersenjata yang mengawal mereka.

Terdapat juga mangsa wanita yang di bawah umur dan mereka juga telah dieksploitasi secara seksual, menurut Farhan.

"Saya tidak tahu apa nasib kawan-kawan lain sekarang (yang masih dalam tahanan sindiket)...ketika bekerja di bangunan setinggi empat tingkat dan dipagari tembok berkawat besi itu, keadaannya tak ubah seperti penjara, dengan satu sahaja jalan keluar dan masuk.

"Kami rata-rata berusia antara 18 hingga 26 tahun tak boleh melarikan diri dan sentiasa dikawal rapi 24 jam oleh lelaki bersenjata dan berpakaian askar," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS