Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dengan 'gelombang hijau', PAS yakin PN mampu tawan Selangor
Diterbitkan:  Jan 16, 2023 4:19 PM
Dikemaskini: 8:19 AM

PAS Selangor menyuarakan keyakinan betapa PN mempunyai peluang yang baik untuk menawan negeri kubu kuat PH itu dalam pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

Pesuruhjaya PAS Selangor Ahmad Yunus Hairi berkata keyakinan itu bersandarkan beberapa faktor dan perkembangan mutakhir negara ini.

Dia mendakwa penduduk di Selangor sudah muak dengan pembohongan dan janji palsu PH dan ia bakal diterjemahkan dalam undi pada PRN yang akan diadakan tahun ini.

"Calon-calon PH dan BN kecundang di enam kerusi Parlimen di negeri ini dalam PRU15 baru-baru ini. Malah BN gagal memenangi walau satu kerusi pun di Selangor.

"PH dilihat tidak memiliki kemampuan membawa imej yang dikehendaki rakyat dalam pentadbiran, tambahan apabila mereka sanggup pula berkerjasama dengan BN yang selama ini mereka serang sebagai kleptokrat dan serba pincang," katanya dalam kenyataan hari ini.

Dia berpandangan penduduk Selangor masih tidak dapat melihat sebarang penyelesaian yang memuaskan dari kerajaan PH berhubung permasalahan besar termasuk isu kos hidup, peluang pekerjaan dan perumahan, isu banjir, pengurusan cerun dan tanah tinggi, pencemaran air dan kemudahan infrastruktur serta liputan internet.

Pada masa ini, PH memegang 45 daripada 56 kerusi DUN di Selangor, manakala BN dengan empat kerusi - kesemuanya Umno - dan PN dengan tujuh kerusi.

Di peringkat Parlimen pula, PH memegang 16 kerusi manakala PN dengan enam kerusi.

Ahmad Yunus berkata lagi, penduduk Selangor inginkan sebuah pentadbiran yang berintegriti, dapat membela nasib dan kehidupan mereka serta membawa pembangunan.

"Bukannya sebuah kerajaan yang populis dan gemar menabur janji-janji tetapi gagal membantu dan menangani permasalahan rakyat," dakwanya yang juga Adun Sijangkang.

Atas faktor tersebut dan juga "gelombang hijau" yang membawa kemenangan di banyak kerusi kepada PN pada PRU lalu, dia berkata PAS yakin mampu menang di Selangor nanti.

"PAS yakin akan mampu mengambil alih kerajaan negeri bersama PN dengan menjanjikan sebuah pentadbiran yang bersih dan stabil sebagaimana dikehendaki rakyat di negeri ini," katanya lagi.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS