Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dakwaan penganiayaan tahanan: LFL bidas penafian Saifuddin
Diterbitkan:  Dec 12, 2022 1:24 PM
Dikemaskini: 5:24 AM

Lawyers for Liberty (LFL) membidas jawapan Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail terhadap dakwaan penganiayaan terhadap tahanan di Pusat Tahanan Kimanis di Sabah.

Dalam satu kenyataan hari ini, pengarah LFL Zaid Malek berkata adalah tidak boleh diterima dan bertentangan dengan tadbir urus yang baik bagi Kementerian Dalam Negeri untuk menolak mentah-mentah aduan serius melalui klip video oleh seorang tahanan.

“Saifuddin tidak mengarahkan siasatan dan sebaliknya meletakkan kesalahan kepada tahanan dengan mendakwa bahawa keadaan fizikal mereka yang tidak sihat adalah sesuatu yang berlaku sebelum mereka ditahan.

"Ini adalah salah satu jawapan yang paling aneh dan tidak masuk akal yang pernah dikemukakan oleh seorang menteri dalam negeri dalam menghadapi dakwaan penderaan tahanan," kata LFL.

Saifuddin dalam respons awal berhubung klip video itu berkata adalah tidak adil untuk "terlalu memainkan" isu itu sebelum fakta penuh di sebalik video itu telah dipastikan.

LFL menegaskan bahawa tahanan warga asing dalam klip video itu mengadu kekurangan makanan, air dan rawatan perubatan.

Pengarah Lawyers for Liberty Zaid Malek

“Dia kelihatan kurus, sakit dan lemah. Tetapi Saifuddin hanya mengenepikan semua ini.

"Satu-satunya bukti yang dia gunakan untuk menyokong jawapannya adalah taklimat daripada Jabatan Imigresen yang menafikannya," tambah Zaid.

Zaid berkata Jabatan Imigresen adalah pihak yang berkepentingan yang jelas mahu menolak serta-merta dakwaan penderaan atau layanan buruk.

“Menteri dalam negeri tidak boleh hanya menerima bulat-bulat ‘taklimat’ daripada Jabatan Imigresen.

“Sejak kebelakangan ini, dakwaan mengenai layanan buruk terhadap tahanan di depoh imigresen telah diketengahkan berkali-kali, hanya untuk diabaikan atau ditolak begitu sahaja tanpa siasatan dijalankan, atau lebih teruk lagi berhadapan dengan pertuduhan jenayah terhadap pemberi maklumat itu sendiri.

“LFL berasa kecewa kerana kerajaan yang kini diterajui Pakatan Harapan (PH) yang telah lama mewar-warkan diri mereka sebagai ‘reformis’ kini mengikut jejak langkah kezaliman pendahulu mereka.

“Tuduhan penderaan di pusat tahanan adalah perkara serius yang memerlukan siasatan segera dan menyeluruh oleh kerajaan,” kata Zaid.

Dia mengingatkan kerajaan bahawa undang-undang antarabangsa menetapkan semua orang dalam tahanan hendaklah dilayan dengan perikemanusiaan dan dengan menghormati maruah manusia yang wujud, seperti yang dinyatakan dalam Peraturan Minimum Standard Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Rawatan Tahanan (Peraturan Nelson Mandela) dan Perkara 10 Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak Sivil dan Politik (ICCPR).

Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail

Malaysia mengakui prinsip yang sama di bawah Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan yang melindungi nyawa dan kebebasan mana-mana orang di Malaysia, hak yang diberikan kepada warga asing yang ditahan di depoh imigresen.

Bukan perkara baru atau mengejutkan

Isu itu bermula apabila klip video dan beberapa keping gambar lelaki kurus kering, yang dikatakan ditahan di depoh Imigresen Kimanis, merayu bantuan dengan mendakwa dianiaya.

Dalam klip itu, seorang lelaki merayu kepada Ketua Menteri Sabah Hajiji Noor dan pengarah Jabatan Imigresen negeri Sitti Saleha Habib Yusoff supaya membebaskan mereka.

LFL berkata dakwaan mengenai keadaan mengerikan tahanan di pusat tahanan di Malaysia bukanlah perkara baru atau mengejutkan.

“Kumpulan hak asasi yang berpangkalan di Indonesia, Sovereign Migrant Workers Coalition, melaporkan bahawa terdapat 149 kematian warga Indonesia yang ditahan di pusat tahanan imigresen di Sabah, dalam tempoh 18 bulan, dari 2021-2022.

“Mereka seterusnya menyatakan bahawa terdapat penderaan dan layanan buruk terhadap warga asing dalam tahanan berdasarkan keterangan yang mereka kumpulkan daripada bekas tahanan depoh imigresen, yang mendorong Kementerian Luar Indonesia untuk menyoal kerajaan kita mengenai dakwaan itu.

“Layanan terhadap warga asing adalah perkara penting yang mesti dipandang serius oleh kerajaan kerana ia boleh menjejaskan hubungan dua hala dengan negara lain yang akan memberi kesan buruk kepada ekonomi kita, dengan beberapa industri sangat bergantung kepada pekerja warga asing,” kata Zaid.

Dia mengingatkan kerajaan bahawa pada Julai tahun ini kerajaan Indonesia mengenakan pembekuan sementara ke atas penghantaran pekerja asing di Malaysia kerana melanggar perjanjian yang bertujuan meningkatkan perlindungan amah Indonesia di Malaysia.

LFL menyeru perkara berikut:

a) Siasatan segera dan bebas terhadap dakwaan penganiayaan terhadap tahanan di Pusat Tahanan Kimanis.

b) Hasil siasatan hendaklah dibentangkan kepada Parlimen dan orang ramai.

c) Pemberi maklumat mesti dilindungi daripada gangguan oleh pihak berkuasa penguatkuasaan dan tidak boleh disiasat secara jenayah atau didakwa kerana mengemukakan maklumat sedemikian.

d) Menteri dalam negeri mesti mengaku secara terbuka bahawa tahanan dalam video itu tidak akan dihukum dalam apa jua cara kerana bersuara.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS