story images
story images
mk-logo
Berita
Lebih 40 maut, 700 cedera - gempa bumi di Indonesia
Diterbitkan:  Nov 21, 2022 7:36 PM
Dikemaskini: 11:36 AM

GLOBAL | Gempa bumi berukuran 5.6 pada skala Richter melanda wilayah Jawa Barat di Indonesia pada hari Isnin mengorbankan 46 orang, kata agensi bencana negara itu ketika pekerja penyelamat dan pihak berkuasa berusaha untuk menentukan tahap kerosakan sepenuhnya.

Gempa bumi menggegar daratan di bandar Cianjur, kira-kira 75 km arah tenggara dari ibu negara, Jakarta, pada kedalaman 10 km (6.2 batu), kata agensi cuaca dan geofizik (BMKG), sambil menambah tiada kemungkinan tsunami.

Ketua agensi bencana (BNPB), memberitahu sidang akhbar, 46 orang terbunuh dan kira-kira 700 yang lain cedera.

Herman Suherman, seorang pegawai kerajaan di Cianjur, memberitahu media bahawa beberapa penduduk terperangkap dalam runtuhan bangunan runtuh. Saluran berita Metro TV menunjukkan ratusan mangsa yang dirawat di tempat letak kereta hospital.

Beberapa rumah dan pondok pesantren rosak manakala bekalan elektrik di kawasan itu terputus, mengganggu komunikasi, kata agensi bencana.

Rakaman Metro TV menunjukkan beberapa bangunan di Cianjur hampir keseluruhannya menjadi runtuhan ketika penduduk berkumpul di luar.

Muchlis, yang berada di Cianjur ketika gempa itu, berkata dia merasakan "gegaran kuat" dan dinding serta siling pejabatnya rosak.

"Saya sangat terkejut. Saya bimbang akan berlaku lagi gempa," kata Muchlis kepada Metro TV, sambil menambah orang ramai berlari keluar dari rumah mereka dalam keadaan panik.

Dalam dua jam selepas gempa itu, 25 gegaran susulan telah direkodkan, kata BMKG, sambil menambah terdapat bahaya tanah runtuh, terutamanya sekiranya berlaku hujan lebat.

Gempa itu dirasai di Jakarta, menggegarkan bangunan dan perabot yang bergerak, dan beberapa orang meninggalkan pejabat mereka di daerah pusat perniagaan itu, kata saksi kepada Reuters.

Indonesia melintasi apa yang dipanggil Lingkaran Api Pasifik, zon yang sangat aktif secara pergerakan seismik, di mana plat berbeza di kerak bumi bertemu, menyebabkan gempa bumi dan gunung berapi.

Pada 2004, gempa bumi berukuran 9.1 magnitud di pulau Sumatera di utara Indonesia mencetuskan tsunami yang melanda 14 negara, mengorbankan 226,000 orang di sepanjang pantai Lautan Hindi, lebih separuh daripadanya di Indonesia.

(Laporan oleh Ananda Teresia, Gayatri Suroyo; Penulisan oleh Ed Davies dan Kate Lamb; Suntingan oleh Kanupriya Kapoor, Kim Coghill dan Toby Chopra)

- Reuters


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS