Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muhyiddin kata ucapan mengenai 'agenda Yahudi' diambil di luar konteks
Diterbitkan:  Nov 18, 2022 8:51 PM
Dikemaskini: 12:52 PM

PRU15 | Pengerusi PN, Muhyiddin Yassin kenyataannya yang didakwa mengaitkan PH dengan agenda “Yahudi" diambil di luar konteks.

Dalam satu kenyataan, penyandang kerusi Parlimen Pagoh itu berkata rakaman video ucapannya yang menimbulkan kecaman telah disunting secara terpilih dan disebarkan oleh pihak lawan untuk memburukkan imejnya dan mencipta naratif palsu.

Berikut adalah kenyataan penuh Muhyiddin yang diterjemah ke bahasa Melayu dari versi asal bahasa Inggeris:

Saya merujuk kepada klip video yang tersebar di TikTok yang telah menyunting ucapan saya di Johor secara terpilih beberapa hari lalu.

Kenyataan saya telah dikeluarkan sepenuhnya di luar konteks dan disebarkan terutamanya oleh musuh politik PN untuk memburukkan imej saya dan mencipta naratif palsu.

Keseluruhan ucapan saya adalah lebih kurang 55 minit. Klip yang tersebar di TikTok dan media sosial ini adalah terhad selama satu minit dan 35 saat daripada keseluruhan ucapan.

Saya secara khusus dan tidak berbelah bahagi bercakap tentang keperluan kestabilan politik, keperluan untuk mengelakkan rasuah, keperluan untuk DAP menunjukkan kekangan dalam tuntutannya dan menghormati hak semua kaum di Malaysia termasuk hak istimewa orang Melayu dan raja-raja Melayu.

Malah, pada ucapan selama 48 minit itu, saya secara khusus dan tidak berbelah bahagi menyatakan hasrat Perikatan Nasional untuk melaksanakan Wawasan Kemakmuran Bersama agar tidak ada kaum yang ketinggalan. Saya kata:

“Semua orang mesti hidup aman makmur. Melayu, Cina, India mesti berkongsi bersama. Supaya kemakmuran negara kita dapat dikongsi oleh semua kaum."

Saya juga mengulangi komitmen Perikatan Nasional terhadap keadilan dan kesaksamaan.

Keseluruhan ucapan saya adalah untuk menggalakkan kestabilan, kedaulatan undang-undang, keadilan kepada semua kaum dan agama, dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

Untuk rekod, saya mengulas klip video yang tular sepanjang tempoh pilihan raya ini di mana ada kumpulan agama tertentu dilihat mendoakan agar kerajaan jatuh ke tangan pembangkang.

Perikatan Nasional mempertahankan kestabilan, keadilan kepada semua dan bebas rasuah.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS