Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Calon Pakatan Harapan Permatang Pauh Nurul Izzah Azwar berkata dia akan terus memperjuangkan nasib nelayan dan akan kekal dengan pendiriannya menentang Projek tambakan laut bahagian Selatan Pulau Pinang (PSR).

Dia berkata bahawa dia akan meneruskan perjuangannya membela nasib nelayan dengan meminta kerajaan negeri Pulau Pinang menggugurkan tiga projek penambakan pulau itu.

"Ini adalah isu keselamatan makanan, terutama makanan laut, lebih-lebih lagi kini adalah pasca wabak, saya dan anggota exco negeri Dr Norlela Ariffin dan ADUN Machang Bubok Lee khai Loon lantang mengenai isu itu.

“Sudah tentu, rekod kami boleh membuktikannya dan kebaikannya isu itu telah dibangkitkan. Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia mengumumkan harga ikan kembong akan dinaikkan dua kali ganda dan anda boleh bayangkan bagaimana golongan miskin bergelut dalam kehidupan dengan harga barang yang tinggi,” katanya.

Nurul berkata demikian ketika melawat projek tebatan banjir Kampung Terus di Permatang Pauh, turut hadir Dr Norlela dan ADUN PKR Lee Khai Loon.

Dia berkata Dr. Norlela, yang merupakan ahli exco Agrotek, keselamatan makanan, pembangunan luar bandar dan kesihatan, dan juga Lee menentang projek kerajaan itu dan terus menyuarakan suara nelayan tempatan.

Nurul membalas soalan pengerusi Persatuan Nelayan Pulau Pinang (Pen Mutiara), Ibrahim Che Ros semalam yang mendakwa 6,000 nelayan tempatan memberi amaran bahawa mereka akan hanya memberi undi kepada calon yang menjaga kebajikan mereka dalam PRU15 ini.

Beliau berkata undi mereka adalah untuk pemimpin yang selama ini menjaga kesejahteraan nelayan dan bukannya kepada mereka yang memusnahkan mata pencarian mereka.

Ibrahim juga menggesa kerajaan persekutuan baharu yang akan dibentuk selepas pilihan raya menolak projek penambakan besar-besaran kerana projek PSR memusnahkan mata pencarian nelayan kerana terdapat banyak sumber marin di tapak cadangan PSR.

Nurul berkata mana-mana parti politik anda mesti membela nasib nelayan dan menjaga keselamatan makanan untuk masa depan.

“Kerajaan persekutuan juga mesti bertanggungjawab ke atas projek itu kerana mereka adalah sebahagian daripada pembuat keputusan dan mereka juga mesti memastikan setiap negeri menerima geran yang diperlukan untuk pembangunan dan mereka harus ingat bahawa Pulau Pinang adalah salah satu negeri perindustrian yang paling berjaya di negara ini.

“Negeri menyumbang wang pembayar cukai kepada kerajaan persekutuan dan saya tidak mahu ini menjadi satu lagi sebab untuk menyerap diri mereka kerana mereka pasti bertanggungjawab terhadap projek pembangunan.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS