Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tinjauan: 82 peratus tahu kegiatan manusia penyebab perubahan iklim
Diterbitkan:  Nov 13, 2022 9:55 PM
Dikemaskini: 1:55 PM

Malaysia sedang mengadapi kesan perubahan iklim dan menurut kaji selidik Universiti Monash Malaysia, lapan daripada 10 rakyat Malaysia sama ada bimbang atau prihatin tentang perubahan iklim.

Tinjauan itu mendapati 82 peratus tahu bahawa aktiviti manusia menyebabkan perubahan iklim.

Ia turut mencadangkan tidak ada yang dapat menutup perkara ini kerana 97 peratus rakyat Malaysia sudah sedar tentang perubahan iklim dan memahami bahawa ia sedang berlaku.

Mengesahkan penemuan ini, 60 peratus daripada mereka yang ditinjau mengatakan mereka telah terjejas secara langsung atau tidak langsung oleh kejadian cuaca ekstrem yang semakin meningkat akibat perubahan iklim seperti ribut, banjir dan kemarau.

Ini menjejaskan kehidupan harian, kesihatan dan kesejahteraan ekonomi mereka.

Tinjauan yang pertama seumpamanya itu menyaksikan penglibatan lebih 1,000 responden di seluruh negara berumur 18 tahun ke atas, yang ditinjau mengikut umur, kaum, lokasi dan kuota jantina.

Universiti Monash berkata, orang ramai mengetahui tentang perubahan iklim dan 32 peratus percaya perubahan iklim kini menyebabkan kemudaratan kepada kehidupan seharian.

35 peratus lagi percaya ia boleh menyebabkan kemudaratan kepada penduduk dalam dekad akan datang, kata kenyataan universiti itu.

Kajian itu diketuai oleh Azliyana Azhari daripada Hab Penyelidikan Komunikasi Perubahan Iklim Monash di Malaysia yang khusus untuk menyelidik komunikasi isu iklim di Asia Tenggara.

Tinjauan itu juga mendedahkan kesediaan rakyat Malaysia untuk berubah dengan 79 peratus mengatakan mereka ingin atau merancang untuk memasang panel solar di rumah manakala 51 peratus merancang untuk memulakan pengkomposan sisa dapur.

Sementara itu, perubahan tingkah laku kecil namun ketara yang diamalkan ialah membawa beg membeli-belah mereka sendiri semasa membeli barangan runcit (65 peratus) dan telah bertukar kepada produk mesra alam (63 peratus).


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS