Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Dengan undang-undang anti-lompat yang mengikat kaki "katak politik", Ambiga Sreenevasan memberi jaminan kepada pengundi adalah "sangat sukar" untuk mengatur satu lagi Langkah Sheraton, yang menggulingkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) pada tahun 2020.

Bekas pengerusi Bersih itu berkata demikian dalam video, yang bertujuan untuk memujuk pengundi yang kecewa dan pengundi kali pertama membuang undi pada 19 Nov.

Bersimpati dengan kekecewaan pengundi yang menyokong PH pada pilihan raya sebelum ini, Ambiga berkata, dia memahami kekecewaan mereka.

"Saya faham. Lebih-lebih lagi mereka yang pernah melalui apa yang berlaku pada masa lalu selepas pilihanraya lalu apabila pembangkang menang dengan begitu bergaya.

“Anda tertanya-tanya sama ada berbaloikah untuk keluar mengundi. Baiklah, izinkan saya mencuba dan memujuk anda tentang mengapa sangat penting untuk mengundi dalam pilihan raya ini.”

Mengimbas kembali mesej “ibu kepada semua pilihan raya” kepada pengundi sebelum pilihan raya 2018, Ambiga berkata, “Saya tahu, saya tahu, saya berkata ini kali terakhir … bahawa pilihan raya terakhir adalah pilihan raya paling penting yang boleh kita ada dan saya tidak salah. Ia adalah pilihan raya yang paling penting.”

“Ia mengubah Malaysia. Ia menunjukkan bahawa apabila orang ramai cukup berminat, keluar dan mengundi, mereka boleh membawa perubahan. Dan sudah tentu, selepas 22 bulan, PH jatuh dan Langkah Sheraton berlaku dan itulah sebabnya anda semua muak. Saya faham. Saya faham kenapa anda rasa begitu. Saya pun rasa begitu untuk seketika.”

Bagaimanapun, Ambiga, yang juga bekas presiden Badan Peguam Malaysia, menegaskan bahawa "perubahan memerlukan masa" dan  "semua masalah kita" tidak boleh diselesaikan dengan satu pilihan raya.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS