Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Isytihar harta: Status Anwar masih 'akan dikemas kini'
Diterbitkan:  Nov 7, 2022 3:36 PM
Dikemaskini: 10:35 AM

Sebagaimana timbalan presiden PKR Rafizi Ramli, kebanyakan daripada 72 calon parlimen pilihan raya parti itu telah menyiarkan pengisytiharan harta mereka di laman web calon parti itu.

Bagaimanapun, pengisytiharan aset Presiden PKR Anwar Ibrahim dan isterinya, Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak ada, dan ditandakan sebagai "akan dikemas kini".

Anwar bertanding di Tambun, Perak manakala Wan Azizah bertanding di Bandar Tun Razak di Kuala Lumpur.

Timbalan presiden PKR, Rafizi Ramli

Sebahagian pengisytiharan harta setiausaha agung Saifuddin Nasution Ismail juga berstatus "akan dikemas kini". Dia akan mempertahankan kerusinya di Kulim Bandar Baharu, Kedah.

Semua calon PKR dikehendaki mengisytiharkan harta mereka kepada parti, tetapi keputusan untuk menerbitkannya tidak pernah berlaku sebelum ini.

Bagaimanapun, PKR bukanlah perintis dalam hal ini, dengan calon PSM telah mengisytiharkan harta mereka secara terbuka sejak pilihan raya umum 1999.

Minggu lepas calon BN Sungai Buloh Khairy Jamaluddin menolak tindakan Rafizi mengisytiharkan hartanya dan berkata ini hanya perlu untuk pelantikan kabinet.

Saifuddin Nasution Ismail

Ada pengisytiharan bersifat umum

Pengisytiharan aset yang diterbitkan di laman web PKR disahkan dan ditandatangani akuan bersama dengan borang yang memperincikan sumber pendapatan, pelaburan, perbelanjaan, aset dan liabiliti mereka.

Calon juga mengisytiharkan jumlah pasangan dan anak yang mereka ada dan berikrar bahawa mereka tidak pernah menyalahgunakan mana-mana jawatan awam untuk memperkayakan diri.

Walaupun pengisytiharan mesti disahkan oleh pesuruhjaya sumpah, nampaknya tidak ada pengauditan sama ada calon telah memberikan semua butiran yang diperlukan.

Calon Sungai Siput, S Kesavan, sebagai contoh, hanya mengisytiharkan bahawa dia mempunyai aset bersih sebanyak RM981,500 tetapi tidak memberikan sebarang butiran mengenainya atau sumbernya.

Calon Hulu Selangor Dr Sathia Prakash Nadarajan, 44, juga mengisytiharkan aset bersih sekali gus sebanyak RM40 juta, tetapi doktor perubatan itu tidak memasukkan perincian yang menunjukkan pecahan.

S Kesavan

Calon Sungai Buloh, R Ramanan, dalam pada itu, mengelak daripada memberikan butiran aset, liabiliti dan perbelanjaannya, sebaliknya memberikan angka penuh.

Dia mengisytiharkan RM63.5 juta dalam aset bersih, termasuk RM4 juta dalam bentuk barang kemas, RM27 juta dalam "kediaman" (kediaman), RM8.5 juta dalam kereta dan motosikal dan RM3.5 juta dalam saham dan skim pelaburan insurans.

Berbeza dengan Rafizi, yang menyatakan jenis hartanah dan sumber pendapatannya, beberapa butiran yang telah menyediakan ‘bola tanggung’ untuk pesaingnya, pengisytiharan calon berusia 41 tahun itu hanya menunjukkan jumlah keseluruhan bagi setiap kategori aset.

Walaupun diperlukan dalam borang tersebut, dia tidak memperincikan jumlah simpanan, simpanan tetap, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan deposit lain, dan hanya memberikan jumlah RM23 juta.

Tidak jelas bagaimana Ramanan mengumpul hartanya, kerana tidak seperti kebanyakan calon PKR yang lain, biodata yang diterbitkannya tidak menyatakan pengalaman kerjanya dan hanya menunjukkan pendidikan dan latar belakang politiknya.

Tidak seperti yang lain, seperti Saifuddin yang biodatanya menggambarkan zamannya dalam Umno, biodata Ramanan hanya menyebut kedudukannya dalam PKR dan senyap mengenai masanya dalam MIC, yang dia pernah memegang jawatan sebagai bendahari agung.

Ramanan bukan satu-satunya yang tiada butiran dalam biodata mereka. Biodata calon Tapah K Saraswathy dan calon Lenggong Jurey Latiff Mohd Rosli tidak terdapat pada halaman sama sekali.

Dua MB PKR isytihar aset bersih bawah RM1 juta

Seorang lagi calon yang membuat perincian seperti Rafizi dalam mengisytiharkan harta mereka ialah Menteri Besar Selangor Amirudin Shaari, yang mengisytiharkan aset bersih sebanyak RM639,273.

Amirudin Shaari

Calon Gombak itu memasukkan nombor lot hartanahnya, yang kesemuanya bernilai RM1.7 juta, dan dibeli dari 2014 hingga 2020. 

Dia turut menyenaraikan pinjaman bank sebanyak RM620,000 untuk salah satu aset hartanah ini.

Asetnya juga termasuk tiga kereta - Lexus RM250,000 yang dibeli secara pinjaman pada 2020, sebuah Proton Wira yang dibeli pada 2006 dan sebuah Proton Exora yang dibeli pada 2013.

Menteri Besar Negeri Sembilan, Aminuddin Harun turut menyediakan nombor lot enam hartanah miliknya, bernilai RM970,000.

Aminuddin Harun

Lima telah dibeli antara tahun 1991 hingga 2020 manakala satu adalah harta tanah warisan bernilai RM220,000.

Calon Port Dickson itu turut memperincikan jenis kenderaan yang dimilikinya, Toyota Hilux, dua Proton dan sebuah motosikal Yamaha, bernilai keseluruhan RM190,000 dan kebanyakannya dibeli secara pinjaman.

MB mempunyai pinjaman peribadi dan kereta sebanyak RM934,096.05 dan memperoleh RM83,029 sebulan daripada elaun sebagai MB, ADUN.

Sebagai ahli lembaga badan negeri dia menyumbang RM6,626 caruman bulanan kepada PKR, hanya lebih sedikit daripada apa yang dibayarnya dalam pendapatan bulanan dalam bentuk sumbangan cukai.

Pengisytiharan aset sebagai pembaharuan PH

Begitu juga, Nurul Izzah Anwar, yang merupakan anak perempuan presiden PKR, memperincikan aset dan perbelanjaannya mengikut keperluan.

Calon Permatang Pauh, 41, mengisytiharkan RM808,761 dalam aset bersih, termasuk rumah RM1 juta yang masih membayar gadai janji dan sebuah kereta Proton bernilai RM94,000, dibeli secara pinjaman.

Nurul Izzah Anwar

Naib presiden PKR itu turut memperincikan perbelanjaan bulanannya, termasuk sumbangan bulanan RM3,000 kepada parti itu.

Calon Arau, Fathin Amelina Fazlie, 28, seorang sahaja yang mempunyai hutang lebih daripada aset.

Jumlah liabiliti calon kali pertama itu sebanyak RM65,971.32 - terdiri daripada pinjaman pelajar dan pinjaman kereta - melebihi asetnya sebanyak kira-kira RM15,000.

Pengisytiharan aset awam untuk ahli parlimen adalah antara pembaharuan yang dibawa oleh kerajaan Pakatan Harapan, tetapi ia dikritik kerana kekurangan pengauditan dan terlalu kabur.

Sebelum itu, menteri kabinet mengisytiharkan harta mereka kepada perdana menteri, yang turut berkongsi maklumat ini dengan badan penguatkuasa seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS