Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Pakatan Harapan (PH) Perak mendedahkan bahawa mereka belum memutuskan calon menteri besar jika berjaya menawan semula negeri itu pada pilihan raya umum akan datang.

Naib Presiden PH negeri itu, Chang Lih Kang berkata bahawa sekarang bukan masa yang sesuai untuk bercakap mengenai perkara berkenaan.

Sebaliknya, dia menekankan kepentingan untuk PH menang di negeri Perak terlebih dahulu sebelum memutuskan perkara lain.

“Semua ini dibincangkan tetapi seperti yang saya katakan ini bukan masa yang sesuai tetapi saya hanya ingin mengesahkan bahawa kita ada orang yang layak menjadi menteri besar Perak.

“Apa yang penting kita perlu menang dulu baru boleh bincang siapa yang akan dilantik sebagai menteri besar Perak.

“Kita ada calon yang layak menjadi menteri besar bukan seorang sahaja, ada beberapa orang, tetapi apa yang penting kita perlu menang dahulu,” katanya kepada pemberita selepas mengumumkan senarai calon yang akan bertanding di Perak.

Awal hari ini, Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli menamakan bekas timbalan ketua pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) Zainal Azman Abu Seman sebagai calon menteri besar Perak.

Rafizi berkata di ibu pejabat PKR bahawa Zainal, yang akan bertanding di kerusi DUN Kuala Sepetang, mempunyai pengalaman luas sebagai pegawai kerajaan.

Ditanya sama ada Chang tidak bersetuju dengan pengumuman yang dibuat oleh Rafizi, pengerusi PKR Perak itu berkata Zainal adalah calon menteri yang baik.

“Kami akan berbincang selepas kami menang. Ia bukan untuk saya ulas. Kami mempunyai calon yang cukup baik untuk menjadi menteri besar,” katanya.

Sementara itu, usaha mendapatkan maklum balas daripada Zainal tidak berjaya kerana dia meninggalkan acara di Hotel Travelodge, Ipoh sejurus selepas diumumkan sebagai bakal calon DUN Kuala Sepetang.

Chang juga mengumumkan bahawa PKR akan bertanding di 21 kerusi DUN dan antaranya, 11 calon di bawah umur 40 tahun.

Dia berkata Mohd Jamean Zulkifli, 28, yang akan bertanding di DUN Kenering adalah calon termuda parti itu.

Penyandang DUN Muhamad Arafat Varisai Mahamad serta Sandrea Ng Shy Ching akan mempertahankan kerusi masing-masing di Hulu Kinta dan Teja.

Sementara itu, Wong Chai Yi akan bertanding di kerusi DUN Simpang Pulai, menggantikan Tan Kar Hing yang akan bertanding di kerusi Parlimen Gopeng.

Chang juga berkata Anuar Ahmad akan bertanding di Kuala Kurau, kerusi DUN yang sebelum ini ditandingi Abdul Yunus Jamhari yang menang di bawah PH pada 2018 tetapi kemudiannya berpaling tadah kepada Bersatu pada 2020.

Calon lain yang diumumkan pada majlis itu ialah Ahmad Safwan Mohamad di DUN Temengor, Muhamad Aiman ​​Azizuddi Md Husin (Batu Kurau), Khairul Azman Ahmad (Alor Pongsu), Junaida Jamaluddin (Trong) dan Mohd Khairol Irwan Mat Khairi (Chenderoh).

Turut dalam senarai calon ialah Zaim Sidqi Zulkifly (Lintang), Mohamad Khairul Amir Sabri (Bukit Chandan), Abul Jais Ashfaq Ahmed (Pengkalan Baru), Usaili Alias ​​(Bota) Mohd Azlan Helmi Helmi (Tualang Sekah) dan Atyrah Hanim Razali (Chenderiang).

Bagi Sungai Manik pula, Ketua Cabang Pasir Salak Mohamad Maharani Md Tasi dinamakan sebagai calon di kerusi itu, Abdul Razak Nazri (Pangkor), S Wasanthee (Hutan Melintang) dan Mohd Syahid Mohd Zainu (Slim).


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS