Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Operasi Mossad di Malaysia: Keselamatan negara rapuh - Abim
Diterbitkan:  Oct 19, 2022 12:35 PM
Dikemaskini: 7:16 AM

Laporan berkaitan operasi Mossad di bumi Malaysia menggambarkan keadaan keselamatan dan kedaulatan negara yang rapuh dan amat membimbangkan, kata Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim). 

“Justeru, Abim menggesa semua pihak khususnya pihak berkuasa untuk memastikan isu keselamatan dan kedaulatan negara tidak terjejas,” kata presidennya Muhammad Faisal Abdul Aziz.

NST awal pagi semalam melaporkan ejen Mossad menjalankan operasi di Malaysia, dalam perang terhadap Hamas yang dilabel rejim Zionis sebagai pengganas.


Baca: Culik warga Palestin: Polis belum dapat sahkan Mossad terlibat


Menurut akhbar itu, mereka malah merekrut penduduk tempatan dalam penculikan pada 28 September terhadap  pakar pengaturcaraan komputer Palestin berhampiran Jalan Yap Kwan Seng, Kuala Lumpur.

Laporan itu bagaimanapun menyebut mangsa yang dikaitkan dengan Hamas dan sayap bersenjatanya Briged Izz ad-Din al-Qassam itu diselamatkan oleh polis Malaysia.

Dalam kenyataan hari ini, Faisal berkata insiden penculikan itu bukan perkara baru.

Dia mengingatkan kepada  insiden pembunuhan seorang tokoh Palestin Fadi al-Batsh.

Pada 2018, Fadi, jurutera elektrik kelahiran Gaza, Palestin, ditembak mati oleh dua penunggang motosikal ketika menuju ke masjid untuk menunaikan solat subuh di Kuala Lumpur. 

Kejadian itu juga dipercayai dijalankan oleh agensi perisikan Israel.

Sementara itu, Abim juga menegaskan akan terus menyokong perjuangan rakyat Palestin untuk membebaskan tanah air mereka dan Al-Quds.

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin semalam berkata akan meneliti dakwaan dalam laporan itu manakala polis pula berkata tiada maklum balas buat masa ini memandangkan kes telah dituduh di mahkamah.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS