Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Banyak perkara kerajaan sementara tak boleh buat - Fahmi
Diterbitkan:  Oct 11, 2022 11:33 AM
Dikemaskini: 3:33 AM

Kerajaan sementara susulan pembubaran Parlimen semalam tidak boleh memutuskan banyak perkara dan bukan sekadar perkara dasar, kata Penngarah Komunikasi PKR Fahmi Fadzil.

Antaranya, kabinet sementara tidak boleh menandatangani sebarang kontrak projek, terutama projek berskala besar atau berkepentingan awam, dan menteri dan timbalan menteri mesti memulangkan aset kerajaan, katanya.

Fahmi Fadzil

Selain itu, mereka juga tidak boleh menggunakan jentera kerajaan untuk kempen pilihan raya atau mengumumkan sebarang "hadiah pilihan raya".

“Prinsip-prinsip ini sewajarnya menjadi rukun kerajaan sementara, terutama untuk elak salah guna kuasa, rasuah, dan persepsi salah,” kata Fahmi dalam satu hantaran di Facebook hari ini.

Semalam, Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali berkata kabinet yang diketuai Ismail Sabri Yaakob boleh terus berfungsi sebagai kerajaan sementara dan mesyuarat kabinet boleh terus dijalankan seperti lazim walaupun Parlimen dibubarkan.

Mohd Zuki Ali

Bagaimanapun, dia berkata kabinet tidak boleh membuat sebarang keputusan dasar walaupun masih boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong dalam soal pentadbiran negara.

Perdana Menter, Ismail Sabri petang semalam mengumumkan pembubaran Parlimen, membuka jalan kepada pilihan raya umum ke-15, (PRU15) yang mesti diadakan dalam tempoh 60 hari selepas pengumuman itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS