Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hubungan PAS-Bersatu dingin: Saya tak tahu, kata Yunus

Pesuruhjaya PAS Selangor Yunus Hairi hari ini berkata dia tidak tahu-menahu mengenai dakwaan hubungan pati itu dengan Bersatu menjadi dingin seperti didakwa sesetengah pihak.

Ketika diminta mengulas satu laporan berita yang mendakwa hubungan di antara dua parti utama dalam Perikatan Nasional (PN) itu tidak akrab seperti digambarkan, Yunus tidak dapat memberikan penjelasan lanjut.

“Saya tak tahu. (Kamu) Kena tanyalah sumber yang bercakap (mendedahkan hal itu),” katanya kepada Malaysiakini.

Terdahulu portal Free Malaysia Today melaporkan hubungan PAS-Bersatu di Selangor renggang ekoran pembahagian jawatan ketua PN di setiap kawasan parlimen yang tidak memuaskan hati.

Memetik sumber yang tidak dinamakan portal itu mendakwa asalnya PAS dan Bersatu masing-masing akan diberikan sembilan jawatan, manakala baki empat lagi diserahkan kepada Gerakan.

Azmin Ali

Bagaimanapun, sumber itu mendakwa, pengagihan jawatan pengerusi PN itu tiba-tiba berubah dengan Bersatu diletakkan di 10 kawasan, menjadikan kedudukan PAS berkurangan kepada lapan. Gerakan kekal dengan empat kerusi.

Untuk Selangor mempunyai 22 kerusi parlimen, selain 56 kerusi dewan undangan negeri.

Ekoran rasa tidak puas hati itu, ramai pemimpin PAS Selangor didakwa akan memboikot majlis PN bersama Muhyiddin Yassin yang dijadual berlangsung di Shah Alam malam ini.

Untuk rekod, Bersatu Selangor diketuai Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali.

Ditanya lebih lanjut, Yunus yang juga satu-satunya calon PAS yang berjaya memenangi kerusi dalam PRU lalu berkata, dia tidak diberitahu mengenai kemungkinan majlis bersama Muhyiddin akan dipulaukan.

“Siapa orang PAS (yang menjadi sumber berita) itu? Saya tak ada sumber,” katanya.

Pada masa sama, Yunus mengesahkan dia akan menghadiri majlis bersama Muhyiddin pada malam ini.

Ditanya mengenai anggaran kehadiran ahli dan penyokong PAS untuk majlis tersebut, Yunus menjawab: "Mungkin 400, 500, 1,000 orang."


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS