Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
RM90 juta masuk akaun peribadi Najib pada 2012 - Pengurus bank

KES 1MDB | Seorang pengurus cawangan bank memberi keterangan bahawa Najib Razak menerima lebih RM90 juta ke dalam akaun banknya lebih 10 tahun lalu.

R Uma Devi memberitahu Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini bahawa bekas perdana menteri itu menerima RM90,899,927.30 dalam akaunnya dengan nombor berakhir 694 di AmIslamic Bank, melalui dua peringkat pada akhir 2012.

Semasa membacakan kenyataan saksi bertulisnya, saksi pendakwaan ke-37 itu berkata RM15,149,963.64 telah dimasukkan ke dalam akaun bekas menteri kewangan itu pada 31 Okt tahun itu.

Pengurus cawangan bank perdagangan di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur itu memberi keterangan bahawa RM75,749,963.64 masuk ke akaun Najib pada 20 Nov 2012.

Uma Devi memberi keterangan semasa perbicaraan rasuah 1MDB bernilai RM2.28 bilion terhadap Najib, yang boleh dilihat di kandang tertuduh.

Dalam kenyataan pembukaan pendakwaan pada permulaan perbicaraan pada 28 Ogos 2019, ketua timbalan pendakwa raya (DPP) Gopal Sri Ram berhujah bahawa jenayah itu didakwa dilakukan melalui empat fasa bermula dari 2011 hingga 2014.

Pihak pendakwaan mendakwa bahawa semasa fasa kedua, Najib menggunakan kedudukannya dan didakwa bertindak melalui ahli perniagaan Low Taek Jho (Jho Low) serta mengambil langkah positif dan menyebabkan 1MDB melakukan dua transaksi yang menyebabkan tertuduh dikatakan memperoleh lebih RM90 juta sebagai suapan.

Pendakwa berhujah bahawa kedua-dua transaksi ini melibatkan pemerolehan dua pengeluar tenaga bebas iaitu Tanjong Energy Holdings Sdn Bhd dan Mastika Lagenda Sdn Bhd.

Prosiding perbicaraan 1MDB di hadapan Hakim Collin Lawrence Sequerah ditetapkan untuk bersambung petang ini serta esok sehingga Khamis minggu ini.

Najib sedang dibicarakan atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM2.28 bilion daripada 1MDB.

Ahli parlimen Pekan itu didakwa melakukan empat pertuduhan rasuah di AmIslamic Bank Berhad cawangan Jalan Raja Chulan di Bukit Ceylon, Kuala Lumpur, antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014.

Bagi 21 pertuduhan pengubahan wang haram, Najib didakwa melakukan kesalahan itu di bank yang sama antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013.

Pihak pendakwaan berhujah bahawa kesalahan dalam syarikat 1MDB telah dilakukan oleh Low dan beberapa yang lain, dengan restu Najib.

Pasukan pembelaan tertuduh bagaimanapun mendakwa bekas perdana menteri itu tidak mengetahui jenayah yang berlaku dalam 1MDB dan penyelewengan itu hanya didalangi oleh Low dan ahli pengurusan syarikat yang lain.

Uma turut memberi keterangan bagi pihak pendakwaan dalam perbicaraan jenayah berasingan terhadap Najib membabitkan RM42 juta dana daripada SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB.

Kedua-dua 1MDB dan SRC International dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc).

Najib juga pernah menjadi pengerusi lembaga penasihat 1MDB dan berkhidmat sebagai penasihat emeritus kepada SRC International.

Ahli parlimen Pekan itu sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun, selepas Mahkamah Persekutuan pada 23 Ogos menolak rayuannya terhadap sabitan SRC International atas tujuh pertuduhan jenayah, serta hukuman penjara dan denda RM210 juta sebagai ganti lima tahun penjara tambahan.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS