Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bajet: Ada rancangan peruntukan vaksinasi HPV, kata Khairy

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin mengesahkan terdapat rancangan untuk memperuntukkan dana bagi mengikuti program vaksinasi human papillomavirus (HPV) selepas kadar vaksinasi untuk pelajar sekolah menurun tahun lepas.

Dia memberitahu pemberita hari ini bahawa akan ada peruntukan dalam Belanjawan 2023 akan datang untuk menangani isu itu.

Menurut Khairy, Kementerian Kesihatan mendapati pada 2020, 209,279 (98.2 peratus) pelajar perempuan sekolah Tingkatan Satu menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin HPV mereka, manakala 206,042 (96.7 peratus) telah menyelesaikan dua dos dalam tahun yang sama.

Ini dicapai melalui peralihan vaksinasi berasaskan sekolah kepada vaksinasi berasaskan klinik semasa tempoh terjejas, katanya.

Khairy bagaimanapun menyatakan hanya 34,933 (12.7 peratus) menerima dos pertama mereka, dan 31,708 (6.4 peratus) daripada kumpulan yang sama menerima dua dos vaksin pada 2021.

Menteri kesihatan mengaitkan penurunan kadar inokulasi disebabkan kekurangan vaksin HPV global tahun lepas.

"Kadar liputan vaksin HPV (pada 2021) yang menurun disebabkan kekurangan bekalan di peringkat global.

"Kami sudah merancang untuk memastikan membuat perolehan vaksin yang mencukupi hujung tahun ini dan tahun depan," katanya.

Awal minggu ini, Ahli Parlimen Bandar Kuching Dr Kelvin Yii menggesa Kementerian Kesihatan untuk meneruskan segera program vaksinasi HPV untuk kanak-kanak berumur 13 tahun di sekolah.

Ini selepas vaksinasi HPV terhenti susulan pandemik dan ini bermakna lebih 560,000 kanak-kanak perempuan terlepas suntikan.

Vaksinasi HPV adalah untuk membendung kanser serviks, kanser ketiga paling biasa di kalangan wanita di Malaysia, menjejaskan 1,740 wanita dan membunuh 991 daripada mereka setiap tahun.

Malaysia merupakan negara pertama di Asia Tenggara yang melaksanakan program inokulasi HPV kebangsaan, memberikan vaksinasi percuma kepada semua gadis berusia 13 tahun di sekolah awam dan swasta mulai 2010.

Jika dilakukan secara persendirian, dos dua kali ganda untuk kanak-kanak dan dos tiga kali ganda untuk orang dewasa boleh menelan kos lebih RM1,000 seorang.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS