Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
KJ setuju pinda 'RUU GEG', denda diturun dari RM5k kepada RM500
Diterbitkan:  Aug 1, 2022 8:42 PM
Dikemaskini: 12:42 PM

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bersetuju untuk meminda sebahagian daripada Rang Undang-undang Kawalan Tembakau dan Merokok 2022 atas "semangat bipartisan", selepas ahli parlimen membangkitkan kebimbangan mengenai rang undang-undang itu.

Khairy berkata dia bertemu dengan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) mengenai Pembangunan Wanita, Kanak-kanak dan Sosial Kelvin Yii, yang merupakan pengerusi PSC Kesihatan, Sains dan Inovasi hari ini.

“Ia adalah mesyuarat yang produktif, dan atas semangat bipartisan, saya bersetuju untuk meminda (sebahagian daripada rang undang-undang).

"Dengan konsesi ini, majoriti cadangan oleh kedua-dua PSC telah dimasukkan sebagai pindaan ke dalam rang undang-undang," kata Khairy dalam satu siri catatan di Twitter hari ini.

Pindaan yang dipersetujui Khairy ialah:

1. Pengurangan denda standard untuk Generasi Penamat (GEG) dalam Akta Kawalan Tembakau dan Merokok daripada RM5,000 kepada RM500.

2. Penambahan khidmat masyarakat sebagai pilihan ganti denda (seperti yang diputuskan oleh mahkamah).

3. Tiada geledah badan untuk individu di bawah umur 18 tahun.

4. Tiada hukuman untuk pemilikan bagi semua kesalahan berkaitan GEG.

Sebahagian daripada rang undang-undang itu – lebih dikenali sebagai GEG – bertujuan untuk melarang menjual produk tembakau dan rokok elektronik kepada mereka yang lahir dari 1 Jan 2007 dan seterusnya, dengan larangan itu bermula pada 2025.

Selain GEG, rang undang-undang itu juga termasuk pelbagai peraturan untuk mengawal penjualan tembakau dan produk vape, yang telah diusahakan sejak 2005.

Beberapa ahli parlimen sebelum ini menyatakan kebimbangan bahawa GEG terburu-buru, kerana ia hanya diumumkan pada Januari dan ahli parlimen dijangka mengundi rang undang-undang itu seminggu selepas melihatnya.

Pakar kesihatan dan kumpulan hak asasi manusia juga sebelum ini berkata mereka bimbang tentang kesan tindakan hukuman dalam menangani ketagihan serta potensi pelanggaran hak asasi manusia.

Rang undang-undang itu mula dibentangkan di Parlimen pada 27 Julai dan dijangka dibahaskan dan diundi di Dewan Rakyat lewat hari ini.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS