Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Keputusan isu Tajuddin didakwa buat kenyataan lucah minggu ini - Timb speaker

Timbalan Speaker Rashid Hasnon berkata dia akan menentukan jika perlu untuk menghukum Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang didakwa menggunakan perkataan lucah di Dewan Rakyat minggu lepas.

Timbalan speaker mengesahkan bahawa dia telah menerima surat Kasthuri Patto (Pakatan Harapan-Batu Kawan) yang menuntut tindakan segera diambil terhadap Tajuddin kerana kelakuannya yang didakwa seksis.

“Saya menerima surat itu dan Speaker Dewan Rakyat (Azhar Harun) telah meminta saya mengendalikannya. Ia dalam proses.

"Sebahagian daripada saksi saya telah pun aturkan pertemuan dengan mereka dan saya akan buat rumusan keseluruhannya dan saya akan berikan jawapannya dalam minggu ini, secepatnya esok," katanya.

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/8GukeHnC3d4" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard- tulis; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

Rashid berkata demikian sebagai menjawab gesaan ahli parlimen pembangkang agar tindakan tatatertib dikenakan ke atas Tajuddin kerana didakwa menggunakan perkataan “p*****k” di Dewan Rakyat Rabu lepas .

Kasthuri adalah salah seorang daripada beberapa ahli parlimen pembangkang yang mendakwa Tajuddin telah menggunakan kenyataan seksis di Dewan Rakyat.

Kasthuri berkata di Dewan Rakyat hari ini bahawa dia kecewa dengan keputusan timbalan speaker minggu lepas untuk hanya memberi amaran terhadap Tajuddin, walaupun Ahli Parlimen Pasir Salak itu melanggar Peraturan Mesyuarat 36(4) Dewan Rakyat melalui penggunaan bahasa yang menyinggung perasaan dan kata-kata seksis.

Menurut Kasthuri, Tajuddin mempunyai reputasi dalam situasi seperti ini, dan melabel Tajuddin sebagai "pesalah berulang".

Selain itu, dia mendakwa terdapat sembilan saksi yang didakwa telah mendengar pemimpin Umno itu menggunakan perkataan mencarut berkenaan selepas mikrofon dimatikan.

"Jika speaker tidak mengambil tindakan tegas terhadap ahli parlimen yang bermulut celupar seperti ini, ia akan menjadi precedent (duluan) yang sangat berbahaya dan buruk," kata Kasthuri

Tambahnya, Tajuddin sekurang-kurangnya perlu memohon maaf dan menarik balik kenyataannya sebelum ini.

Ini bukan kali pertama Tajuddin mencetuskan reaksi balas terhadap kenyataan seksis di Dewan Rakyat.

Pada tahun 2016, dia berkata bahawa Teresa Kok (Pakatan Harapan-Seputeh) adalah satu-satunya wanita yang mempunyai "Kok".

Tajuddin tidak pernah meminta maaf atas kejadian itu, menegaskan bahawa dia hanya merujuk kepada nama wakil rakyat DAP itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS