Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
DAP gesa bos SPRM letak jawatan kerana persoal Indeks Persepsi Rasuah
Diterbitkan:  Jul 22, 2022 10:51 AM
Dikemaskini: 2:51 AM

DAP menggesa Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki meletak jawatan kerana dikatakan mempersoalkan kesahihan dan kredibiliti Indeks Persepsi Rasuah (TI-CPI) Transparency International.

Semalam, Azam memberitahu akhbar bahawa TI-CPI hanya mengukur persepsi dan tidak mencerminkan realiti.

Tambahnya, Malaysia, yang berada di kedudukan ke-62 dalam TI-CPI, lebih baik daripada Vietnam (ke-87), Indonesia (96) dan Thailand (110).

Pada tahun 2008, apabila kajian TI-CPI diperluaskan ke 180 negara (juga saiz kajian semasa), Malaysia menduduki tempat ke-47.

Dalam satu kenyataan hari ini, Pengerusi DAP Lim Guan Eng berkata kenyataan Azam amat mengejutkan kerana kajian itu diterima oleh institusi global seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa.

"Adakah Azam berdendam untuk memperlekehkan Transparency International semata-mata kerana bagi CPI 2021, Malaysia jatuh lima anak tangga ke kedudukan 62 daripada 180 negara, kedudukan terendah dalam sejarah.

"CPI bagi tahun ini dijangka merosot lagi tahun ini dengan banyak pertuduhan rasuah digunakan sebagai senjata politik terhadap ahli parlimen pembangkang, serta pertuduhan terhadap ahli parlimen pro-kerajaan ditarik balik atau tidak didakwa walaupun tangkapan telah dibuat," katanya.

Lim turut menyorot bahawa Azam sendiri dituduh melakukan salah laku melibatkan pegangan ekuiti yang besar dalam sebuah syarikat tersenarai awam.

“Bagaimanakah CPI Malaysia boleh bertambah baik apabila SPRM dilihat menutup dan bukannya mendedahkan rasuah, terutamanya apabila dilakukan oleh pimpinan peringkat tertinggi negara?

“Jika CPI oleh TI tidak dilihat sebagai kayu pengukur yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai, maka apakah piawaian global yang akan Azam cadangkan sebagai alternatif?" soalnya lagi.

Lim ketika ini dibicarakan di mahkamah kerana menerima sogokan RM3.3 juta semasa menjadi ketua menteri Pulau Pinang. Dia juga dibicarakan kerana menyalahgunakan tanah negeri kepada dua syarikat.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS