Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MP pertikai kaitan pakai seksi bila nenek, kanak-kanak, kambing pun dirogol

Fuziah Salleh (PH-Kuantan) mempersoalkan tindakan sesetengah pihak ‘menghukum’ mangsa gangguan seksual apabila mengaitkannya dengan pemakaian mangsa.

Bekas ketua wanita PKR itu berkata, tindakan tersebut seolah-olah menjustifikasikan gangguan seksual kerana mangsa terdiri daripada pelbagai latar belakang dan umur.

Dia turut menceritakan pameran bertajuk ‘Am I At Fault?’ yang diadakan di Brussels, Belgium pada 2018, di mana ia mempamerkan baju-baju mangsa gangguan seksual.

“Ada baju budak 5 tahun bertuliskan My Little Pony. Ada baju uniform mangsa rogol, ada baju orang bersukan pakai tshirt...adakah kita mengatakan 'they asked for it?'

“Ini yang kita perlu reorientate pemikiran pihak-pihak penggubal undang-undang untuk mencipta enabling environment.

“Nenek 74 tahun pun kena rogol, kanak-kanak 5 tahun kena rogol, remaja lelaki pun kena rogol, malah kambing pun kena rogol. Sampai mati kambing tu. Adakah kita kata mereka berpakaian seksi?

“Jadi bagi saya ini hujah-hujah tidak rasional dan langsung tidak mencerminkan bahawa kita boleh membela nasib rakyat,” katanya dalam sesi perbahasan RUU Anti-gangguan Seksual di Dewan rakyat hari ini.

Terdahulu, Fuziah dalam perbahasannya merujuk kepada kenyataan Abdul Latif Abdul rahman (PAS-Kuala Krai) yang mengaitkan isu gangguan seksual dengan kewajipan menutup aurat.

Menurut Fuziah, meskipun ia tidak dinafikan merupakan kewajipan di dalam agama, tetapi tindakan seolah-olah menghukum itu membuatkan mangsa takut untuk tampil membuat laporan.

“Ya betul saranan agama, tetapi dikaitkan dengan membanteras gangguan seksual. Saya kira untuk mengaitkan...semalam juga ada ahli parlimen mengatakan tingkah-laku mengundang, seolah-olah menjustifikasi gangguan seksual.

“Ini adalah sikap judgmental yang tidak membantu kepada enabling environment.

“Kita sebagai ahli parlimen pasti akan terima aduan...kalau belum apa-apa kita dah jawab, 'pakai seksi lagi' kalau MP macam ni macam mana nak ajak mangsa untuk berani mengadu?” katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS