Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kemenangan dibatal: Rodziah minta penjelasan JPP PKR

Rodziah Ismail yang pada mulanya diumumkan sebagai pemenang bagi jawatan ketua Wanita PKR keputusan tak rasmi menghantar permintaan rasmi kepada jawatankuasa pemilihan pusat (JPP) PKR untuk mendapatkan penjelasan tentang bagaimana keputusan itu telah dibatalkan.

Perkara itu disahkan oleh seorang pembantu kepada anggota Rodziah ketika dihubungi hari ini.

"Ya, YB (Rodziah) hantar surat kepada JPP awal hari ini," katanya.

Untuk rekod, Rodziah dilihat sebagai sekutu Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli.

Pada mulanya, keputusan pemilihan PKR menunjukkan Rodziah mendahului saingan dengan 21,962 undi menentang Fadhlina Sidek, yang memperoleh 21,502 undi. Majoriti adalah 460.

Bagaimanapun, keputusan akhir pemilihan yang diterbitkan JPP PKR semalam menunjukkan Fadhlina memenangi jawatan itu dengan majoriti 32 undi.

Jumlah undian yang diterima kedua-dua peserta juga menurun kepada 18,891 dan 18,923.

Dalam satu kenyataan semalam, pengarah JPP PKR Zaliha Mustafa mengakui bahawa audit forensik telah menemui percubaan godam untuk mempengaruhi keputusan pemilihan oleh "pihak tidak bertanggungjawab".

Bagaimanapun, dia berkata firma audit telah mencadangkan supaya keputusan itu dibersihkan - yang dijalankan oleh jawatankuasa itu mengikut penemuan analisis digital.

"Bagaimanapun (pembersihan) tidak menjejaskan keputusan majoriti calon, sama ada di peringkat pusat atau bahagian," katanya.

Menurut sumber, majoriti Rodziah dikatakan meningkat lagi kepada sekitar 500 selepas proses menilai 'undi ragu'.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS