Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Keluarga model Belanda mohon bantuan PM singkir pegawai penyiasat polis

Keluarga Ivana Smit, yang meninggal dunia di sebuah pangsapuri di Kuala Lumpur pada 2017, telah memohon bantuan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob untuk menyingkirkan pegawai penyiasat kesnya daripada pasukan petugas yang membuka semula siasatan berhubung kematian model Belanda itu.

Dalam surat kepada PM semalam, ibu mendiang, Christina Carolina Gerarda Johanna Verstappen memohon supaya penolong penguasa Faizal Abdullah disingkirkan daripada pasukan petugas.

Peguam keluarga itu, Sankara Nair, menegaskan bahawa pegawai polis berkenaan adalah antara empat defendan yang menjadi sasaran tindakan sivil mereka atas dakwaan kecuaian dalam menyiasat kejadian pada 7 Disember 2017.

Defendan lain ialah ketua polis negara (KPN), menteri dalam negeri dan kerajaan Malaysia. KPN dan menteri tidak dinamakan dalam tindakan undang-undang itu.

Sankara mendakwa pelantikan Faizal dalam pasukan petugas itu tidak dapat diterima dan bertentangan dengan jaminan Ismail Sabri sebelum ini mengenai ketelusan dan keadilan dalam siasatan.

Peguam itu menyatakan bahawa Faizal, bersama defendan lain, telah memfailkan permohonan untuk membatalkan tindakan sivil keluarga itu, dengan permohonan tersebut ditetapkan untuk pendengaran pada 3 Ogos.

“Sememangnya defendan kedua (Faizal) tidak sepatutnya kekal dalam pasukan petugas kerana ini tidak akan menegakkan ketelusan, kebebasan dan keadilan dalam menjalankan siasatan, terutamanya apabila dia sendiri, sejak hari pertama mayat mendiang Smit ditemui, sudah membuat kesimpulan. bahawa kematian itu disebabkan oleh sebab semula jadi atau bunuh diri tanpa sebarang siasatan yang sewajarnya.

“Integriti peribadi defendan kedua dipersoalkan oleh anak guam kami (mahkamah juga telah memutuskan bahawa kes ini bukan kes kematian semula jadi atau bunuh diri). Pelanggan kami juga telah menamakan beliau secara peribadi sebagai defendan kedua dalam saman tersebut.

“Oleh itu, terdapat percanggahan kepentingan yang jelas dan nyata dalam keadaan dan pasukan petugas, oleh itu, tidak boleh dianggap bebas. Adalah penting bahawa defendan kedua dikecualikan daripada sebarang penglibatan dalam pasukan petugas dan penyiasatan sama sekali,” kata Sankara.

[Baca berita penuh]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS