Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Status Zuraida tak dibincang dalam mesyuarat kabinet

Menteri Pertahanan Hishammuddin Hussein berkata mesyuarat kabinet hari ini tidak membincangkan perkara mengenai Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Zuraida Kamaruddin, yang pada bulan lepas mengumumkan meninggalkan Bersatu untuk menyertai Parti Bangsa Malaysia (PBM).

Kedudukannya sebagai menteri kini menjadi tanda tanya kerana ia berdasarkan kuota Bersatu. Memandangkan Zuraida masih belum menyertai PBM secara rasmi, dia dianggap sebagai menteri bebas sekarang.

"Itu tidak dibincangkan," katanya ketika ditanya mengenai Zuraida.

Hishammuddin berkata demikian pada sidang media selepas menghadiri prapelancaran Pameran Maritim dan Aeroangkasa Antarabangsa Langkawi (Lima) 2023 di Wisma Pertahanan di Kuala Lumpur hari ini, di mana dia turut diiringi Menteri Pengangkutan Wee Ka Siong.

Zuraida berkata pada 2 Jun bahawa dia akan bertemu dengan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak lama lagi untuk membincangkan kedudukannya dalam kabinet dan seterusnya akan mengadakan sidang media mengenai perkara ini.

Dia juga berkata dia akan terus menyokong kerajaan pimpinan Ismail.

Sementara itu, Hishammuddin berkata mesyuarat kabinet telah mengutamakan isu kenaikan harga barangan seperti ayam dan telur.

"Itu adalah keutamaan, yang telah menjadi agenda kabinet sejak tiga minggu lalu," katanya.

Bagaimanapun, apabila ditanya sama ada mereka telah membuat sebarang keputusan berhubung perkara itu, Hishammuddin menyerahkan kepada menteri berkaitan untuk mendedahkan sebarang maklumat terkini.

“Saya rasa lebih baik anda bertanya kepada menteri-menteri yang terlibat. Saya rasa anda tidak mahu bertanya kepada Menteri Pertahanan tentang harga ayam,” katanya.

Harga ternakan ayam meningkat sejak tahun lepas kerana kos pengeluaran meningkat, kebanyakannya disebabkan oleh kenaikan harga makanan bijirin yang kebanyakannya diimport.

Terdahulu pada majlis itu, Hishammuddin dan Wee telah melancarkan pra-pelancaran Pameran Lima 2023, yang dijadualkan berlangsung pada 23 hingga 27 Mei 2023.

Dia berkata Pameran Lima tahun depan adalah tepat pada masanya, kerana negara berusaha untuk memulihkan ekonomi selepas dua tahun sekatan pergerakan.

Sebagai contoh, mereka menjangkakan penyertaan daripada kira-kira 600 peserta pameran dengan penglibatan lebih 20 negara. Dia juga berkata mereka menganggarkan antara 45,000 hingga 238,000 pengunjung awam ke pameran itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS