Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Lee lantik bakal pengganti Wong sebagai TPM S'pura

Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong pada Isnin menamakan menteri kewangan Lawrence Wong sebagai timbalan barunya berkuat kuasa minggu depan, sekaligus membuka jalan untuknya menjadi pengganti seterusnya kepada pemimpin nombor satu negara kota itu.

Wong, 49, dipilih pada April sebagai ketua Parti Tindakan Rakyat (PAP) yang dijuluki pasukan generasi keempat namun tempoh peralihan kuasa dalam parti pemerintah itu masih tidak jelas.

Lee, 70, sebelum ini berkata Wong akan menggantikannya sama ada sebelum atau selepas pilihan raya umum akan datang, yang dijadualkan pada 2025.

"Kepimpinan generasi akan datang sedang terbentuk. Saya meminta semua orang memberikan sokongan penuh anda kepada peralihan penting ini, untuk mengemudi Singapura keluar dengan selamat daripada wabak dan menuju masa depan yang lebih cerah," kata Lee melalui catatan Facebook pada hari Isnin.

Wong dalam catatan Facebook pula berkata dia memikul "kemungkinan tanggungjawab paling besar" dalam hidupnya.

"Saya meminta sokongan anda, kerana saya menerima pelantikan terbaru saya... untuk mengemudi Singapura melalui pelbagai cabaran yang kita hadapi hari ini," katanya.

Pengumuman pada Isnin termasuk pemindahan beberapa pemegang jawatan politik lain ke kementerian yang berbeza.

Wong, yang mengetuai pasukan petugas Covid-19 Singapura, akan meneruskan peranannya sebagai menteri kewangan semasa berkhidmat sebagai timbalan perdana menteri, menurut satu kenyataan rasmi. Dia akan menggantikan Lee sebagai ketua sekiranya dia tidak dapat hadir.

Singapura telah ditadbir oleh PAP sejak merdeka pada 1965 dan penggantian kepimpinan biasanya merupakan urusan yang dirancang dengan teliti.

Seorang penganalisis politik di Universiti Teknologi Nanyang, Felix Tan berkata pelantikan Wong akan memastikan peralihan yang lebih lancar kepada jawatan tertinggi itu.

"Ini akan memberinya sedikit kelonggaran untuk membiasakan dirinya dalam peranan, memberinya peluang untuk membentuk kabinet baru atau sekurang-kurangnya terlibat dalam proses membuat keputusan membentuk kabinet baru," katanya.

"Saya tidak semestinya fikir PM Lee akan berundur dalam masa terdekat. Mungkin kita akan melihat tempoh masa setahun atau dua, yang akan membawa kita lebih dekat kepada pilihan raya umum akan datang."

(Laporan oleh Chen Lin; Penyuntingan oleh Martin Petty)

- Reuters


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS