Paling Popular
Terkini

Ahli Parlimen Klang Charles Santiago berkata Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) perlu mempertimbangkan untuk melihat peranan Jovian Mandagie semasa lawatan rasmi Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ke Jepun.

Katanya, penting bagi PAC untuk menetapkan piawaian mengenai siapa yang boleh mengiringi perdana menteri dan menteri dalam lawatan rasmi ke negara luar.

“Apakah peranan kehadiran lelaki ini (Jovian) atau sumbangannya terhadap lawatan perdana menteri?

“Adakah hanya kerana dia mempunyai peranan dalam polisi pada mesyuarat itu? Dan perkara berkenaan sesuatu yang perdana menteri tidak boleh beritahu anda kerana dia merupakan pihak berkepentingan.

“Oleh itu dari segi tadbir urus dan ketelusan dalam cara kerajaan membelanjakan wangnya, PAC perlu memanggil siasatan dan kemudian menetapkan piawaian mengenai siapa yang boleh menemani perdana menteri, serta menteri, apabila mereka keluar negara untuk mesyuarat rasmi.

"Saya fikir itulah cara untuk mendekati masalah ini dari segi dasar jangka panjang kami," katanya.

Charles berkata demikian selepas Jovian, yang merupakan menantu perdana menteri, ditemui dalam gambar pertemuan Ismail Sabri dengan Datuk Bandar Itabashi, Takeshi Sakamoto pada Selasa di Tokyo, Jepun yang dimuat naik ke akaun Twitter Bernama.

Gambar fail, Jovian Mandagie.

Ini menyebabkan netizen dan ahli parlimen menyoal jika dia dibawa ke Jepun menggunakan dana awam.

Jepun hanya mengumumkan pada Khamis (26 Mei) bahawa negara itu akan membuka semula sempadan negaranya kepada pelancong dari 36 negara, termasuk Malaysia, mulai 10 Jun, berikutan penutupan pandemik selama dua tahun.

Bagaimanapun, pengembara ke Jepun hanya dibenarkan masuk dengan kumpulan pelancongan.

Sebelum 10 Jun, menurut laman web kementerian Luar Negeri Jepun, warga asing hanya boleh memasuki negara itu untuk tinggal jangka pendek kurang daripada tiga bulan atas tujuan perniagaan atau pekerjaan.

Sementara itu, Charles mendakwa terdapat tuduhan lebih 100 orang telah menyertai lawatan kerja perdana perdana menteri ke Jepun.

“Jadi apa yang dilakukan oleh 100 orang yang dikatakan pada lawatan itu? Sudah tentu, ia seminggu perjalanan dan terdapat banyak agensi yang terlibat tetapi siapa yang membayar untuk mereka?

“Kerajaan boleh mengatakan wang ini dibayar oleh sektor swasta (tetapi) kami tidak mempunyai cara untuk mengetahui, oleh itu hanya siasatan boleh memberitahu kami sama ada (100 orang) ini merupakan sebahagian daripada rombongan dan peranan khusus mereka.

“Hanya siasatan atau siasatan terhadap perjalanan (perdana menteri) akan memberitahu anda dengan tepat apa yang berlaku, siapa yang membayarnya, dan mengapa orang yang tidak mempunyai peranan rasmi dalam penggubalan dasar terlibat dan mempunyai akses kepada mesyuarat seperti itu.

"Ini soalan yang lebih kritikal yang perlu dijawab," tambahnya.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS