Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tanah hutan seluas Putrajaya disenarai untuk dijual - Laporan
Diterbitkan:  May 28, 2022 2:21 PM
Dikemaskini: 1:39 PM

NOTA EDITOR: Laporan ini telah dikemas kini untuk menjelaskan bahawa tanah berkenaan tersenarai untuk dijual dan bukannya sudah ditebang.


Inisiatif bebas pemantauan alam sekitar, Rimba Disclosure Project yang menjejak penjualan tanah hutan, menemui tujuh penyenaraian seumpamanya di Internet.

Ia telah melaporkan bahawa selain daripada itu, terdapat pengumuman awam mengenai projek lombong emas yang dirancang, dakwaan pencerobohan tanah orang asli di Kelantan, serta konsesi pembalakan di Kedah.

" Rimba Disclosure Project telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 5004.9 hektar hutan untuk April 2022, kawasan yang lebih besar daripada Putrajaya," katanya. Putrajaya adalah kira-kira 4,900 hektar.

Dalam senarainya, kawasan terjejas melibatkan 6,291.73 hektar - dengan 4,918.84 hektar di Pahang, 809.3 hektar di Negeri Sembilan, 523.59 hektar di Kelantan, dan 40 hektar di Kedah.

Daripada jumlah ini, tujuh kawasan hutan seluas 4,440.8 hektar telah dijual.

Rimba Disclosure Project menerbitkan laporan bulanan mengenai dakwaan projek penebangan hutan pada masa hadapan.

Penerbitan mereka mendapat maklum balas daripada beberapa jabatan perhutanan negeri selepas kumpulan itu mengenal pasti kira-kira 43,539 tanah hutan untuk dijual di seluruh Semenanjung Malaysia pada Februari.

Jabatan Perhutanan Selangor misalnya berkata, tanah yang dikenal pasti itu bukan dalam hutan simpan kekal yang diwartakan.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS