Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Peguam: Pengampunan diraja adalah hak keperlembagaan bekas tentera
Diterbitkan:  May 23, 2022 2:29 PM
Dikemaskini: 7:33 AM

Pengampunan diraja terhadap bekas tentera yang dihukum oleh Mahkamah Tentera adalah satu hak keperlembagaan, kata peguam Haniff Khatri Abdulla.

"Isu penting berkait konsep kedaulatan undang-undang berhubung pemakaian pengampunan diraja terhadap mana-mana hukuman Mahkamah Tentera adalah satu hak keperlembagaan bekas pegawai tentera.

"Ia diharap dilaksanakan dengan konsisten dan efisien oleh pihak berkuasa Angkatan Tentera Malaysia (ATM), yang menjadikan permintaan 'suara veteran' satu permintaan berasas,' katanya dalam hantaran di Facebook, hari ini.

Hanif Katri mengulas laporan Malaysiakini berhubung rayuan seorang bekas pegawai tentera yang digugurkan dari perkhidmatan melalui tindakan disiplin mahkamah tentera.

Dalam dokumentasi hitam putih pemberhentian Joraymi Jamaluddin, dicatat status dibuang dengan keji (dismissed with disgrace).


Baca: Hari-hari kelam seorang kapten yang ‘dibuang secara keji’


Joraymi yang merupakan bekas kapten Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) juga menyokong penuh perhimpunan aman Veteran Bangkit pada 6 Jun ini di ibu kota yang bersempena dengan Hari Keputeraan Yang di-Pertuan Agong.

Joraymi Jamaluddin

Antara tuntutan dalam perhimpunan aman tersebut adalah untuk mewujudkan lembaga pengampunan bagi membawa kes mahkamah tentera kepada perhatian Yang di-Pertuan Agong.

Sementara itu Hanif Katri berkata, dalam isu berkenaan adalah amat penting untuk ATM, menteri pertahanan, menteri parlimen dan undang-undang serta peguam negara membuat penyelidikan rapi berhubung rungutan itu.

"(Penyelidikan itu) secara khususnya jika benar tidak ada mana-mana hukuman kes Mahkamah Tentera yang ditampilkan untuk dipohon pengampunan diraja sejak tahun 1974, iaitu sejak 48 tahun lalu, pihak berkenaan perlu mempercepatkan pembetulan kesemua ketinggalan itu, jika ada.

"Ia demi hak dan kepentingan kesemua bekas anggota tentera yang dikenakan hukuman oleh Mahkamah Tentera adalah dipelihara sebaiknya di sisi Perlembagaan Persekutuan," ujarnya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS