Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hospital Sungai Buloh kini jadi hospital Covid-19 hibrid
Diterbitkan:  Apr 28, 2022 5:53 PM
Dikemaskini: 9:53 AM

Hospital Sungai Buloh, yang telah dijadikan sebagai fasiliti rawatan Covid-19 utama sejak 2020, dibuka semula untuk pesakit bukan Covid-19, kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah.

Noor Hisham berkata KKM membuat keputusan itu selepas mengambil kira penurunan kes Covid-19 serta kadar penggunaan fasiliti kesihatan yang rendah bagi merawat pesakit berkenaan di Lembah Klang,

"Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah bersetuju agar perkhidmatan perubatan bukan Covid-19 yang tertangguh di Hospital Sungai Buloh dimulakan semula.

"Sehubungan itu, perkhidmatan hospital ini telah ditukar kepada status hibrid di mana ia akan merawat pesakit Covid-19 dan bukan Covid-19,” katanya dalam kenyataan.

Menurut Noor Hisham, Hospital Sungai Buloh telah diwartakan pada 10 Mac 2020 sebagai hospital perawatan perubatan khusus kepada pesakit Covid -19 bagi menampung keperluan katil hospital untuk merawat kes-kes berkenaan.

"Pada kemuncak operasinya, Hospital Sungai Buloh telah mampu menampung lebih daripada 2,000 pesakit Covid-19 pada satu-satu masa dan sehingga semalam, seramai 92,874 orang pesakit Covid-19 telah dirawat di hospital ini sepanjang pandemik Covid-19," katanya.

Status hibrid bermakna jabatan kecemasan hospital akan dibuka kepada semua pesakit.

Dilaporkan awal tahun ini, Hospital Sungai Buloh turut mengendalikan kes bukan Covid secara terpilih mengikut budi bicara pengarah hospital.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS