Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Peguam Nagaenthran gesa pendengaran semula, dakwa ada konflik kepentingan

Peguam N Surendran menggesa agar hukuman mati terhadap anak guamnya Nagaenthran K Dharmalingam dihentikan dengan mendakwa terdapat konflik kepentingan dalam penghakiman yang sepatutnya melayakkannya untuk dibicarakan semula.

Perkembangan ini hadir selepas pengumuman bahawa tarikh hukuman mati Nagaentran kini telah dijadualkan pada 27 April.

Dalam surat yang dialamatkan kepada Peguam Negara Singapura Lucien Wong, yang dilihat oleh Malaysiakini, Surendran mendakwa Nagaenthran dinafikan hak untuk perbicaraan yang adil, menurut Perkara 9(1) Perlembagaan Singapura kerana konflik kepentingan yang melibatkan Ketua Hakim Negara Sundaresh Menon.

“Kami diarah untuk membawa ke perhatian kepada anda bahawa Yang Berhormat Ketua Hakim Negara Sundaresh Menon telah mempengerusikan rayuan daripada Nagaenthran sebanyak dua kali pada 2019 dan 2021/22. Ini ialah SGCA 37 2019 dan SGCA 26 2022.

“Anda tidak akan mempertikaikan bahawa Nagaenthran telah disabitkan kesalahan pada 2010 dan hukumannya disahkan pada 2011, semasa hakim Sundaresh Menon adalah peguam negara Singapura.

“Oleh itu, rayuan berikutnya yang dinyatakan di atas mendedahkan konflik kepentingan yang serius, di mana bekas pendakwa raya di bawah kuasa, pengetahuan dan penyertaan rasmi pendakwaan dijalankan, kemudiannya mengetuai pelbagai rayuan Nagaenthran.

“Pada hakikatnya, ini adalah pengabaian yang sangat serius terhadap hak untuk perbicaraan adil yang terkandung dalam Perkara 9(1) Perlembagaan Singapura,” kata surat itu.

Gesa untuk pendengaran semula

Perkara 9(1) Perlembagaan Singapura menetapkan bahawa tiada seorang pun boleh dilucutkan nyawa atau kebebasan peribadinya kecuali mengikut undang-undang.

Surendran menggesa pendengaran semula perkara yang didengar dan diputuskan oleh Sundaresh.

“Kami akhirnya diarah meminta supaya hukuman mati yang ditetapkan pada 27 April dihentikan serta-merta dan rayuan tersebut didengar semula.

“Kami meminta sebagai langkah segera, anda melakukan yang perlu, termasuk menasihati perdana menteri atau menteri kabinet yang berkaitan dan presiden Singapura untuk mengambil tindakan supaya hukuman mati dihentikan.

"Kami percaya anda akan bersetuju dengan kami bahawa untuk membenarkan hukuman mati dilaksanakan selepas anda dimaklumkan tentang situasi ini adalah dengan sengaja membenarkan atau bersekongkol dalam hukuman yang menyalahi undang-undang," bunyinya.

Bercakap kepada Malaysiakini, Surendran mendakwa bahawa adalah tidak lazim bagi seorang peguam negara yang terlibat dalam pendakwaan seseorang untuk mendengar rayuan kes sama kemudiannya.

“Di bawah Perkara 9(1), Nagaentran mempunyai hak untuk mendapatkan perbicaraan yang adil. Hak ini jelas dicabuli kerana pendakwa raya telah duduk sebagai hakim dalam dua rayuan penting pada 2019 & 2022.

“Sebenarnya, ketua hakim negara memutuskan sebagai hakim atas pendakwaan yang dia lakukan sendiri. Ia satu pelanggaran terang-terangan,” katanya.

Tambahnya, ia juga melanggar undang-undang antarabangsa seperti Artikel 10 dan 11 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat (UDHR) dan Artikel 14 dan 15 Perjanjian Antarabangsa mengenai Hak Sivil dan Politik (ICCPR).

"Oleh itu, bagi kerajaan Singapura, tiada alternatif yang sah - mereka mesti menghentikan pelaksanaan, mengetepikan keputusan yang tercemar dan menghantar perkara itu untuk dibicarakan semula," katanya.

Dihukum mati

Nagaentran, warga Malaysia berusia 33 tahun, dijatuhi hukuman mati pada 2011 kerana mengedar 42.72g diamorphine ke Singapura. Heroin diperbuat daripada diamorphine.

Dia sebelum ini dijadual menjalani hukuman mati pada 10 Nov tetapi diberi penangguhan hukuman pada 8 Nov selepas peguamnya memfailkan cabaran perlembagaan jam ke-11.

Dia kemudiannya disahkan positif Covid-19, menyebabkan tempoh penahanan dilanjutkan sehingga selepas dia pulih dan selepas mahkamah rayuan mendengar kesnya.

Rayuannya, mengenai hujah yang dikemukakan oleh pasukan peguamnya bahawa dia harus dikecualikan kerana kurang upaya secara mental, telah ditolak pada Mac.

Kes Nagaenthran telah mencetuskan bantahan di Malaysia, Singapura, dan di peringkat antarabangsa dengan perhatian khusus terhadap IQnya yang lebih rendah daripada purata 69, yang berada dalam lingkungan seseorang yang kurang upaya intelek.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS