Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Ismail Sabri macam Napoleon III, 'mangsa percaturan' lebih besar - Ramasamy
Diterbitkan:  Apr 19, 2022 1:56 PM
Dikemaskini: 6:48 AM

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob hanyalah mangsa permainan kuasa politik dan ekonomi yang lebih besar, sama seperti raja terakhir Perancis Louis Napoleon Bonaparte III, kata Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy.

Dia berkata Bonaparte mampu bertahan dalam jawatan itu untuk seketika bukan kerana dia seorang pemimpin yang berkebolehan atau bijak, tetapi kerana dia berusaha untuk mewakili atau memberi gambaran perwakilan kepada semua lapisan masyarakat.

“Dia ialah wira kepada petani, pekerja, borjuis kecil, kelas tuan tanah dan bangsawan. Tetapi dalam erti kata yang sebenarnya, dia menjadi mangsa atau bidak catur kelas kapitalis yang semakin berkembang di Perancis.

“Membandingkan Ismail dengan Bonaparte mungkin tidak adil memandangkan jurang yang besar dalam sejarah. Tetapi fakta Bonaparte cuba mewakili semua lapisan masyarakat bersempadan dengan kenaifan dan kebodohan,” kata Ramasamy pada satu kenyataan hari ini.

Ismail adalah "lelaki untuk semua musim" dan dikatakan mempunyai semua kualiti untuk menyatukan puak berbeza Umno, serta membawa pembangkang ke dalam lipatan melalui memorandum persefahaman (MOU), katanya.

Bagaimanapun, katanya pencalonan Umno Ismail sebagai calon perdana menteri untuk pilihan raya umum akan datang hanyalah "percaturan" untuk menariknya supaya mengadakan pilihan raya umum awal.

"Apa yang berlaku selepas pilihan raya umum boleh menjadi tekaan sesiapa sahaja," katanya.

Walaupun dia mengakui Ismail tidak pernah menimbulkan kontroversi sebagai perdana menteri, dia tidak layak menerima banyak penghargaan kerana mengekalkan negara berada di landasannya.

Malah, katanya pengurusan pandemik Covid-19 perlu diberi penghargaan kepada vaksin dan bukannya perdana menteri.

MOU pembangkang dengan kerajaan Ismail, katanya, adalah untuk menghalang pemimpin Umno yang didakwa rasuah daripada merampas kuasa.

“Hanya dengan melakukan perkara biasa, Ismail mendapat pujian.

"Hakikat bahawa dia bertahan dalam jawatan itu sehingga hari ini bukan bercakap tentang kebolehannya menyatukan tetapi lebih kepada perpecahan yang mendalam dan tidak dapat diatasi dari dalam dan luar," kata Ramasamy.

Umno sangat berminat untuk mengadakan pilihan raya umum awal berikutan kejayaan mereka dalam tiga pilihan raya negeri lepas iaitu Melaka, Sarawak dan Johor.

Ismail sebelum ini berkata dia akan mempertimbangkan untuk melanjutkan MOU dengan Pakatan Harapan, termasuk janji kerajaan untuk tidak membubarkan parlimen sehingga sekurang-kurangnya 31 Julai 2022.

Bagaimanapun, dia kemudiannya menyatakan kesediaannya untuk membubarkan parlimen semasa perhimpunan agung Umno.

Majlis tertinggi Umno juga baru-baru ini memutuskan untuk tidak melanjutkan MOU dengan Pakatan Harapan, yang akan tamat pada Julai tahun ini, walaupun pemimpin PH berkata keputusan itu tidak boleh dibuat secara unilateral oleh Umno.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS