Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Guan Eng gesa lanjutkan moratorium pinjaman bank
Diterbitkan:  Apr 12, 2022 4:11 PM
Dikemaskini: 8:11 AM

Ahli Parlimen Bagan, Lim Guan Eng menggesa kerajaan melanjutkan moratorium pinjaman bank dan pengecualian kadar faedah selama enam bulan lagi.

Lim, dalam satu kenyataan hari ini, memetik ketidaktentuan yang disebabkan oleh perang Rusia-Ukraine untuk unjuran pertumbuhan lemah negara itu, walaupun sempadan Malaysia dibuka semula bulan ini.

Pemimpin DAP itu berkata Bank Dunia baru-baru ini menurunkan unjuran pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) negara untuk 2022 daripada 5.8 peratus kepada 5.5 peratus.

"Kerajaan harus membantu komuniti perniagaan untuk mengharungi peningkatan kos ditambah dengan pertumbuhan ekonomi yang lebih rendah daripada jangkaan dengan melanjutkan moratorium pinjaman bank dan pengecualian kadar faedah selama 6 bulan lagi.

"Manfaat moratorium pinjaman telah memberikan pelepasan bernilai sekurang-kurangnya RM80 bilion yang telah membantu 8 juta individu dan syarikat.

"Bagi kos yang terlibat, industri perbankan mampu berbuat demikian selepas mencatatkan keuntungan sebelum cukai yang sihat sebanyak RM41.5 bilion pada 2019, RM28.5 bilion pada 2020 dan RM33.7 bilion pada 2021," katanya.

Menurut pengerusi DAP itu, RM28.5 bilion pada 2020 direkodkan, walaupun RM6.4 bilion itu menyebabkan industri perbankan menanggung moratorium pinjaman dalam siri pertama perintah kawalan pergerakan.

"Jelas sekali, menanggung kos moratorium pinjaman dan pengecualian kos faedah tidak menjejaskan keuntungan bank.

"Walau bagaimanapun, bantuan dan pelepasan yang amat diperlukan melalui moratorium pinjaman dan pengecualian kadar faedah akan membantu individu dan perniagaan, terutamanya PKS, untuk membolehkan mereka bangkit semula daripada Covid-19 dan mengatasi kemelesetan ekonomi sekarang," katanya.

Bekas menteri kewangan itu juga sebelum ini menggesa kerajaan persekutuan melanjutkan moratorium pinjaman bank dan pengecualian faedah.

Tempoh moratorium pinjaman dan pengecualian kadar faedah telah berakhir bulan lepas pada 31 Mac.

Sejak pandemik melanda pada 2020, Putrajaya telah melaksanakan dua kali moratorium pinjaman bank.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS