Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Protes di lima cawangan CIMB isu rumah pekerja pembersihan 'dilelong'

NOTA EDITOR: Laporan ini telah dikemas kini untuk menjelaskan bahawa selain tunggakan RM2,567, pasangan itu masih mempunyai lebih RM40,000 pinjaman untuk diselesaikan.


Lima protes diadakan serentak di lokasi di seluruh negara bagi menyokong pekerja pembersihan sekolah Tamil Selvi yang didakwa menjadi mangsa salah laku oleh Bank CIMB berhubung pinjaman perumahan.

Protes yang diadakan oleh Parti Sosialis Malaysia (PSM) itu berlangsung di luar lima cawangan Bank CIMB di Ipoh, Kuala Lumpur, Johor Bahru, Seremban, Pulau Pinang pada 12.30 tengah hari tadi.

Timbalan presiden PSM S Arutchelvan, yang menghadiri protes di Kuala Lumpur, mendakwa rumah Tamil Selvi di Ipoh telah dilelong oleh Bank CIMB pada Oktober 2020 dengan harga RM140,000 selepas didakwa gagal membayar balik pinjaman perumahannya secara bulanan.

“(Tamil Selvi) membayar pinjamannya setiap bulan selama 15 tahun. Pada tahun 2019, suaminya diserang angin ahmar. Walaupun begitu, dia masih membayar pinjamannya.

“Hanya tiga kali dia gagal - pada Februari, April dan September (2020),” katanya kepada pemberita di luar CIMB Bank Menara Bumiputra-Commerce di sepanjang Jalan Raja Laut hari ini.

Arutchelvan menambah apabila pasangan itu cuba meminta sebahagian daripada pembayaran mereka dibuat melalui Mortgage Reducing Term Assurance (MRTA), mereka diberitahu bahawa dokumen MRTA tidak dapat ditemui dalam sistem bank.

Dokumen yang dilihat oleh Malaysiakini menunjukkan suami Tamil Selvi, S Chirtanthan, membeli insurans MRTA pada 2001 yang hanya tamat tempoh pada 2026.

Arutchelvan menekankan bahawa Tamil Selvi adalah seorang pekerja pembersihan sekolah di Ipoh yang berpendapatan hanya RM1,200 sebulan.

Bagaimanapun, pasangan itu terus membuat pembayaran sehingga September 2020 apabila Tamil Selvi dan suaminya menerima surat daripada bank yang mengumumkan penjualan rumah mereka.

Pasangan itu hanya mempunyai tunggakan RM2,567 setakat Oktober 2020, kata Arutchelvan.

Dia mendakwa notis lelongan itu ditanggapi dengan rasa terkejut oleh pegawai CIMB yang memberitahu Tamil Selvi bahawa bayaran tertunggak itu tidak membolehkan penjualan rumah itu.

Bagaimanapun, ahli jawatankuasa pusat PSM Rani Rasiah menjelaskan bahawa selain tunggakan RM2,567, Tamil Selvi masih mempunyai lebih RM40,000 baki bayaran pinjamannya untuk dijelaskan.

Dakwaan yang bercanggah

Menurut kenyataan akhbar yang disediakan oleh PSM, Tamil Selvi diberitahu untuk tidak membuat bayaran lanjut untuk rumah itu pada Februari 2021 selepas memaklumkan kepada cawangan bank itu di Menglembu di Ipoh lima hari selepas kematian suaminya.

Malam itu, dia menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa sebagai pegawai CIMB mengatakan rumahnya dilelong dan dia akan dihalau.

Bagaimanapun, 10 hari kemudian, surat daripada CIMB, yang dilihat oleh Malaysiakini, bertarikh 28 Feb 2021, menyatakan bahawa semua pinjaman tertunggak telah dijelaskan.

PSM berkata surat itu bercanggah dengan dakwaan bank bahawa rumah itu telah dibeli oleh pihak ketiga.

“Ternyata CIMB melakukan kesilapan besar apabila menjalankan proses lelongan (hanya) kerana gagal membuat pembayaran dalam tempoh tiga bulan akibat sakit, serta semasa pandemik Covid-19.

“Mereka juga gagal memohon MRTA selepas mengetahui penyakit Chirtanthan dan memberi nasihat yang salah apabila Tamil Selvi membawa pengumuman jualan ke cawangan Menglembu,” kata kenyataan itu.

PSM menyeru pihak bank untuk membeli semula rumah itu untuk memulangkannya kepada Tamil Selvi, sambil menambah bahawa dia sanggup membayar sebarang bayaran pinjaman tertunggak.

Risalah yang diedarkan PSM semasa protes mendakwa pemilik baru rumah itu sanggup menjual semula rumah itu kepada bank.

Ketika dihubungi Malaysiakini, CIMB berkata mereka tidak boleh mengulas mengenai perkara berkaitan pelanggan mereka.

“Kami tidak boleh mendedahkan atau mengulas mengenai nama atau pelanggan tertentu.

“Pada setiap masa, CIMB komited untuk memastikan layanan adil kepada pelanggan, termasuk mengikut prosedur pemulihan standard dan melibatkan pelanggan untuk menangani sebarang isu yang mereka hadapi,” kata kenyataan itu.

[Baca berita asal]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS