Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Bapa Adib sahkan terima RM1.5 juta, akan gunakan sebaiknya

Keluarga anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim mengesahkan mereka menerima pampasan (ex gracia) daripada kerajaan persekutuan.

Perkara itu dinyatakan bapa Muhammad Adib, Mohd Kassim Abdul Hamid ketika dihubungi Malaysiakini, hari ini.

Bagaimanapun katanya, pihak keluarga tetap penuntut agar siasatan terhadap kematian anaknya itu diteruskan dan keadilan dapat ditegakkan.

"Ya memang kami sudah terima pampasan, namun kita tetap menuntut agar keadilan ditegakkan," katanya.

Semalam Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan kerajaan telah memberikan ex gratia berjumlah RM1.5 juta kepada keluarga anggota bomba yang terkorban dalam rusuhan pada 2018.

"Walaupun siasatan masih berjalan, saya ingin maklumkan di sini (yang) tak pernah diumumkan sebelum ini, kerajaan telah pun membayar ex gratia berjumlah RM1.5 juta kepada keluarga arwah pada 29 Nov 2021.

“Inilah bukti kesungguhan dan keprihatinan Umno dalam membela nasib rakyat,” katanya dalam ucapan penggulungan Perhimpunan Agung Umno 2021 di Pusat Dagangan Dunia Kuala Lumpur (WTC KL) semalam. 

Ismail Sabri juga mengumumkan siasatan jawatankuasa khas untuk meneliti pendedahan dibuat bekas peguam negara Tommy Thomas dalam bukunya.

Katanya pasukan petugas khas (PPK) sedang mengambil tindakan termasuk memanggil pihak yang terlibat dan laporan interim akan dibentangkan bulan depan.

Ditanya mengenai perancangan keluarga dalam menggunakan wang pampasan tersebut, Mohd Kassim berkata mereka akan gunakan dengan sebaik mungkin.

"Insya-Allah, kami akan gunakan sebaik mungkin (pampasan)," katanya ringkas sambil mengucapkan terima kasih kepada kerajaan.

 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS