Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
GLC Johor lapor polis, dakwa Muda guna premis tanpa persetujuan

Muda terlibat dalam pertikaian dengan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Johor berhubung premis yang digunakan untuk pusat operasi pilihan raya parti berasaskan belia itu.

Ini selepas PIJ Holdings Sdn Bhd milik Johor, melalui anak syarikatnya PIJ Property Development Sdn Bhd, secara terbuka menuduh Muda menduduki premis mereka tanpa kebenaran dalam satu kenyataan akhbar dan membuat laporan polis terhadap mereka.

Lokasi yang dipertikaikan itu membabitkan bangunan Inkubator Usahawan Perbadanan Islam Johor di Taman Perbadanan Islam, Stulang Baru, yang terletak di dalam kerusi negeri Larkin di pinggir bandar Johor Bahru.

Calon Muda Larkin Rasid Abu Bakar memanggil sidang media petang ini untuk menyangkal dakwaan itu dan mengemukakan perjanjian sewa yang ditandatangani oleh ahli pasukan mereka dengan tuan tanah premis itu.

“Saya ingin menafikan sekeras-kerasnya dakwaan (menceroboh) kerana kami telah menandatangani perjanjian yang menyatakan kami dibenarkan menggunakan premis ini.

“Kami mempunyai pendedahan penuh, kami tidak pernah menyembunyikan fakta bahawa kami parti politik, kami dari Muda,” kata Rasid yang mendedahkan salinan perjanjian sewa dan bukti pembayaran.

Dia menambah bahawa penyokong Muda telah mengumpul dana untuk kos sewa selama setahun.

Bagaimanapun, PIJ Holdings berkata premis itu bukan untuk disewakan oleh tuan tanah.

Syarikat itu berkata rekod terakhir dan komunikasi mengenai penggunaan premis itu adalah dengan individu yang menunjukkan niat untuk menjual perabot kayu jati.

"Individu itu tidak dibenarkan menyewakan premis itu kepada pihak ketiga," kata PIJ Holdings.

“Kami kesal kerana premis itu tidak digunakan untuk tujuan keusahawanan dan lebih mengecewakan adalah penggunaannya tanpa pengetahuan atau persetujuan antara PIJ Property dan Muda,” kata syarikat itu dalam satu kenyataan.

"Kami meminta Muda mengosongkan premis dan mengembalikan premis itu kepada kami dalam keadaan baik," tambahnya.

PIJ Holdings berkata ia telah membuat laporan polis terhadap Muda kerana "menceroboh".

“Inkubator Usahawan yang terletak di Taman Stulang Baru, Johor Bahru, dibina untuk membantu usahawan muda mengorak langkah pertama dalam perniagaan.

"Ia tidak pernah bertujuan untuk menjadi pusat operasi bagi mana-mana parti politik," tambah syarikat itu.

Rasid berkata polis telah menghubungi Muda berhubung laporan PIJ dan pasukannya bersedia mengosongkan premis itu jika perlu.

Dia juga mendakwa teguran awam PIJ Holdings terhadap Muda adalah bermotifkan politik.

Rasid bertanding enam penjuru untuk Larkin menentang BN, Perikatan Nasional (PN), Pejuang, PKR dan calon Bebas.

Ia satu-satunya kerusi di mana Muda bertembung dengan PKR.

Lawannya ialah Hairi Md Shah dari BN, Zulkifli Bujang dari PN, Zamil Najwah Arbain dari PKR, Mohamad Riadz Mohamad Hashim dari Pejuang dan calon bebas Norramada N Buan.

Pada pilihan raya umum lalu, Bersatu yang merupakan sebahagian daripada gabungan Pakatan Harapan ketika itu memenangi kerusi itu dengan majoriti 8,590 undi. Bersatu keluar daripada Pakatan Harapan pada 2020 untuk membentuk PN.

Kempen untuk pilihan raya Johor bermula pada 26 Feb. Rakyat Johor akan mengundi pada 12 Mac.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS