Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan cadang lebih banyak terowong Smart, 'kota takungan' bagi tangani banjir
Diterbitkan:  Feb 4, 2022 8:38 PM
Dikemaskini: 12:38 PM

Kerajaan bersetuju secara prinsip cadangan untuk membina lebih banyak terowong jalan raya dan pengurusan air ribut dan terowong (terowong Smart) dalam usaha mengurangkan banjir pada masa hadapan.

Satu lagi cadangan yang diberikan secara sepintas lalu adalah agar perancangan bandar kerajaan merujuk kepada 'bandar span' seperti China dan 'kota takungan' seperti Belanda.

Ini adalah antara 17 cadangan jangka pendek dan jangka panjang yang diberikan oleh Kementerian Alam Sekitar dan Air semasa mesyuarat jawatankuasa pengurusan bencana kerajaan semalam.

Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menyenaraikan cadangan itu secara ringkas dalam satu kenyataan hari ini.

Kemelesetan tropika mencetuskan banjir kilat di Lembah Klang dan kawasan sekitarnya pada Disember lalu.

Ini diikuti dengan hujan monsun yang menyebabkan banjir di negeri lain khususnya di pantai timur Semenanjung.

Menurut senarai itu, cadangan berkenaan adalah untuk membina lebih banyak terowong Smart khususnya di kawasan bandar berkepadatan tinggi seperti Shah Alam.

Pada masa ini terdapat satu terowong Smart di Kuala Lumpur. Dalam keadaan biasa terowong digunakan bagi laluan kenderaan. Apabila banjir, air dialihkan ke terowong untuk mengurangkan banjir.

Sementara itu, turut dicadangkan kerajaan membina kawasan penempatan yang "berdaya tahan" seperti 'bandar span' di China.

Secara ringkasnya, 'bandar span' ialah falsafah reka bentuk bandar yang membolehkan lebih banyak air diserap ke dalam tanah yang boleh ditapis untuk digunakan semula.

Bandar sedemikian sepatutnya mempunyai lebih banyak ruang hijau yang bertindak sebagai penapis air semula jadi, lebih banyak reka bentuk berliang untuk jalan raya dan laluan pejalan kaki, dan juga bumbung "hijau" yang boleh menampung dan menapis air sebelum ia dikeluarkan.

Bagi "bandar takungan" ala Belanda, Ismail Sabri tidak menghuraikan perkara ini.

Walau bagaimanapun, dipercayai bahawa ini boleh merujuk kepada falsafah reka bentuk bandar yang semakin berkembang di Belanda, di mana bandar membina kemudahan seperti garaj tempat letak kereta dan taman, yang boleh bertindak sebagai kolam takungan air kecemasan apabila banjir berlaku.

Ahli Parlimen pembangkang di Kuala Lumpur sebelum ini mendakwa enam kolam tadahan telah diberi hak milik untuk pembangunan, yang dikatakan boleh memburukkan lagi banjir di ibu negara pada masa hadapan. SPRM sedang meneliti dakwaan tersebut.

Sementara itu, cadangan lain yang dipersetujui kerajaan secara tentatif termasuk menaik taraf, melebarkan dan mendalamkan sungai-sungai utama, meningkatkan ketinggian tebing banjir, membina lebih banyak halangan banjir, dan membina empangan dan stesen pintu air.

Turut diberi persetujuan sepintas lalu ialah memindahkan kampung berisiko tinggi di tepi sungai ke kawasan yang lebih tinggi, menguruskan penebangan hutan, dan memasukkan penilaian risiko banjir dalam kelulusan perancangan bandar.

Turut diperkatakan bahawa kerajaan menubuhkan "Pusat Ramalan Cuaca Numerikal Kebangsaan", dan sistem ramalan dan amaran banjir berdasarkan kecerdasan buatan, serta sistem amaran banjir lumpur.

Stesen pemerhatian cuaca juga akan dinaik taraf.

Cadangan jangka pendek termasuk melengkapkan pusat pemindahan dengan pancuran mandian dan bilik air, dan stor untuk menyimpan keperluan asas seperti khemah dan tilam, serta menggunakan asrama sekolah sebagai tempat perlindungan.

Kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan juga akan bertanggungjawab untuk memastikan sistem perparitan berfungsi dengan baik.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS