Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Pemberi maklumat Lalitha Kunaratnam memberi kenyataan di Bukit Aman hari ini mengenai dua laporan mengenai skandal pegangan saham yang membabitkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki.

Katanya, dia disiasat mengikut Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Seksyen 505 Kanun Keseksaan.

“Laporan polis itu dibuat oleh Penolong Kanan Pesuruhjaya SPRM pada 7 Jan, sehari selepas saya menerima surat tuntutan pada 6 Jan. Saya ditanya kira-kira 83 soalan – kesemuanya saya jawab dengan kemampuan terbaik saya,” kata Lalitha.

Aktivis itu hadir di Bukit Aman sekitar jam 2.25 petang.

Lalitha tidak menolak kemungkinan akan dipanggil untuk disoal siasat sekali lagi.

Bagaimanapun, peguamnya Manjeet Singh Dhillon menjelaskan bahawa polis tidak secara jelas menyatakan demikian.

"Biar polis menyiasat perkara itu mengikut undang-undang. Maksud saya, undang-undang adalah undang-undang. Ia akan disiasat dengan betul. Saya sangat yakin polis akan menjalankan tugas dengan baik," katanya.

Selain itu, dia menafikan bahawa Lalitha terkejut dengan pengalaman itu.

"Tidak, dia tidak goyah. Dia melakukannya dengan sangat baik. Maksud saya, dia menjawab soalan dengan baik dan lengkap. Dia tidak goyah. Dia penat. Saya rasa kita perlu terima bahawa tiga setengah jam adalah masa yang lama untuk duduk di hadapan polis," kata Manjeet.

Pada 31 Jan, Lalitha diminta hadir di Bukit Aman berhubung dua laporan yang ditulisnya yang mendedahkan skandal pegangan saham yang membabitkan Azam.

Awal bulan ini, Lalitha secara rasmi menjawab di mahkamah terhadap saman fitnah Azam yang dikaitkan dengan isu pemilikan saham dalam dua syarikat senaraian awam.

Peguam aktivis itu memfailkan memorandum kehadiran di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Jumaat minggu lalu (21 Jan).

Menurut salinan dokumen mahkamah yang dilihat oleh Malaysiakini, peguam dari firma guaman Ibrahim & Fuaadah memfailkan kehadiran bagi pihak Lalitha, dengan pemfailan dialamatkan kepada penolong pendaftar kanan mahkamah.

Di bawah undang-undang tindakan sivil di Malaysia, pemfailan memorandum kehadiran bermakna defendan berhasrat untuk menjawab tuntutan mahkamah, seperti dengan memfailkan pernyataan pembelaan kemudian.

Ketua Pesuruhjaya SPRM menyaman Lalitha atas kapasiti peribadinya.

Azam sebelum ini telah mengeluarkan surat tuntutan kepada Lalitha melalui peguamnya, menuntut permohonan maaf dan ganti rugi RM10 juta.

Lalitha sejak itu berkata dia mempertahankan laporannya dan mengkritik percubaan SPRM untuk melibatkan polis untuk menyiasatnya.

Azam mendapat perhatian berhubung pemilikan 1,930,000 saham dalam Gets Global Berhad (sebelum ini KBES Berhad) pada 30 April 2015, bernilai sekitar RM772,000 pada masa itu.

Pegangan sahamnya dalam Gets Global Berhad turun kepada 1,029,500 pada 31 Mac 2016, bernilai sekitar RM340,000 pada masa itu.

Dia juga memegang 2,156,000 waran dalam Excel Force MSC Berhad pada Mac 2016.

Soal pemilikan sahamnya pada 2015 dan 2016 telah menimbulkan persoalan sama ada ia setimpal dengan pendapatannya sebagai penjawat awam.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS