Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
#TangkapAzamBaki: Siasatan terhadap aktivis suatu intimidasi
Diterbitkan:  Jan 27, 2022 1:43 PM
Dikemaskini: 5:43 AM

Jawatankuasa Bertindak Tangkap Azam Baki menyifatkan siasatan pihak polis terhadap hampir 50 aktivis muda sejak beberapa hari lalu sebagai satu bentuk intimidasi, keterlaluan dan membazirkan sumber negara.

Tegas mereka, pihak berkuasa juga seolah-olah sedang menakut-nakutkan rakyat dengan mengumumkan mereka sudah mengenal pasti 94 aktivis dan 12 orang awam yang menyertai perhimpunan aman #TangkapAzamBaki.

"Pihak yang sepatutnya disiasat ialah Azam dan skandal saham adiknya. Itu sebenarnya tuntutan rakyat dan bukan mereka yang hanya berhimpun secara aman menyatakan tuntutan yang sah.

"Sehingga sekarang masih tiada apa-apa penjelasan daripada kenyataan yang bercanggah (oleh pihak berkuasa dan Azam) setelah lebih seminggu pendedahan dibuat Suruhanjaya Sekutriti," kata jawatankuasa itu dalam kenyataan media, hari ini.

Jawatankuasa itu juga menegaskan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu masih bebas di puncak kekuasaan sedangkan intergitinya dipersoal.

Justeru kata jawatankuasa itu lagi, mereka menggesa dengan tegas agar Azam ditangkap supaya proses siasatan dapat dilakukan dengan segera.

"Selagi dia masih berada di 'kerusi emas' tersebut, selama itulah rakyat tidak mungkin percayakan SPRM untuk mencegah rasuah yang semakin membarah dalam negara," kata kenyataan itu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS