Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kuarantin jemaah umrah di hotel membebankan, kata Anwar

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim menggesa kerajaan supaya segera menangani isu kuarantin jemaah umrah yang baru pulang dari Tanah Suci.

Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini, Anwar berkata, keputusan terbaru yang dibuat kerajaan ketika ini - yang tidak membenarkan mereka menjalani kuarantin di rumah - pasti akan melibatkan kos yang tinggi.

"Mereka dilaporkan diminta untuk menjalani proses kuarantin di hotel-hotel yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

"Kuarantin di rumah tidak dibenarkan sama sekali.

"Ini tentunya melibatkan kos kuarantin yang tinggi dan membebankan kepada mereka," katanya.

Anwar turut memuat naik rakaman di Facebooknya membabitkan jemaah umrah yang berang dengan arahan kerajaan ketika tiba di tanah air.

Menurut video yang tular di media sosial itu mereka terdiri daripada 280 jemaah umrah yang baru tiba di tanah air semalam.

Asalnya kerajaan membenarkan jemaah yang baru pulang dari mengerjakan umrah untuk menjalani kuarantin kendiri namun ia ditarik balik ekoran peningkatan kes jangkitan Covid-19 baru-baru ini.

Kebimbangan itu semakin meningkat ekoran sesetengah mereka dikesan dijangkiti varian Omicron.

Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin pada minggu lalu kegagalan sesetengah individu mematuhi perintah kuarantin itu juga menyebabkan Covid-19 menjangkiti ahli keluarga mereka.

Justeru Khairy berkata kerajaan memutuskan untuk meletakkan jemaah umrah yang pulang mulai 3 Jan dikuarantin di hotel terpilih.

Mereka yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) itu diarahkan menjalani kuarantin wajib di hotel yang telah dikhususkan dengan kos sekitar RM250 ke RM335 sehari.

Kata Anwar langkah penyelesaian segera perlu diusahakan oleh kerajaan.

"Kerajaan atau kementerian bertanggungjawab mesti cepat dan tuntas dalam menangani isu ini daripada terus melarat," katanya.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS