Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
79 kematian dalam tahanan antara 2015 ke Sept tahun ini - Hamzah
Diterbitkan:  Dec 23, 2021 8:14 AM
Dikemaskini: 12:14 AM

Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainudin memaklumkan terdapat 79 kes kematian dalam tahanan antara 2015 hingga September 2021.

"Bagi tempoh (ini) pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah merekodkan sejumlah 606,664 tahanan yang ditahan di lokap-lokap PDRM seluruh Malaysia.

"(Daripada jumlah itu) mahkamah telah memerintahkan 20 kes dalam prosiding inkues; 17 kes dalam tindakan Timbalan Pendakwaraya; 12 kes masih dalam siasatan; dan 30 kes berstatus ‘no further action’," katanya dalam jawapan bertulis parlimen.

Hamzah menjawab soalan Ahli Parlimen Sungai Buloh, Sivarasa Rasiah, yang meminta kerajaan menyatakan kes kematian dalam lokap polis dalam tempoh 2015 hingga 30 September 2021 dan langkah-langkah untuk mengurangkan kes-kes kematian dalam lokap polis.

Menteri itu berkata mereka telah menyediakan prosedur operasi standard yang lebih ketat dalam mengendalikan tahanan yang mempunyai masalah perubatan, seperti meningkatkan rondaan di lokap pada waktu malam serta menyediakan bilik rawatan dan pembantu perubatan.

Selain itu, Hamzah berkata kementeriannya juga dalam proses menambah baik pengurusan lokap polis dengan mewujudkan unit perubatan tahanan (CMU) di lima lokap berpusat.

Projek perintis untuk CMU akan dilaksanakan di lokap berpusat Bayan Baru di Pulau Pinang.

Mereka juga dalam proses memasang CCTV di semua lokap di balai polis dan ia dijangka siap pada penghujung 2021.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS