Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
NGO: Jika serius konsep Keluarga Malaysia, tahan Syakir segera

Sejumlah 62 NGO hari ini mendesak Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob segera mengambil tindakan undang-undang terhadap pendakwah kontroversi Syakir Nasoha yang didakwa menghina orang bukan Islam dalam beberapa video.

Presiden Persekutuan Hak Asasi Manusia Global, S Shashi Kumar berkata perdana menteri perlu campur tangan setelah mendakwa pihak polis gagal bertindak terhadap Syakir walaupun lebih ribuan laporan telah difailkan.

"Semua perdana menteri datang dengan slogan dan tagline masing-masing. Slogan Ismail Sabri adalah 'Keluarga Malaysia'.

“Tapi, bagaimana hendak mewujudkan perpaduan dan keharmonian di Malaysia jika orang bukan Melayu dipanggil dihina dipanggil kafir dan ‘pendatang’.

“Jika Ismail Sabri serius tentang Keluarga Malaysia, bertindak segera. Tangkap dan tuduh Syakir dengan segera," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Terdahulu, sebanyak 62 NGO termasuk wakil Sabah dan Sarawak menyerahkan memorandum di Bukit Aman, awal hari ini.

Memorandum yang diserahkan kepada sekretariat Ketua Polis Negara Acryl Sani Abdullah Sani itu meminta status terkini berhubung laporan polis terhadap Ustaz Syakir.

Katanya, mereka berasa kecewa dengan pihak polis yang masih tidak mengambil tindakan terhadap Syakir.

"Sudah lebih 70 hari. Lebih 3,000 laporan polis dibuat sejak Oktober. Tapi, tiada tindakan.

"Setiap kali jika ada yang membuat laporan polis terhadap pendakwah atau penganut agama Islam yang menghina fahaman lain, mereka sering tidak diambil tindakan.

"Tiada seorang pun pendakwah yang membuat kenyataan sedemikian ditahan sehingga kini,” dakwanya lagi.

Pada Okt, lebih 3,000 individu seluruh negara termasuk bekas ahli parlimen Umno Tawfik Ismail membuat laporan polis terhadap Syakir atas dakwaan menghina agama bukan Islam, dalam satu ceramah yang tular sebelum ini.

Tawfik mendakwa penceramah itu menghina dan memburukkan agama Buddha, Hindu, masyarakat Dayak serta kepercayaan bukan Islam yang lain.

Dia memetik petikan daripada dua video berbeza yang dipercayai rakaman satu ceramah sama, yang dikongsikan di YouTube dan Tik Tok.

Dia antara lain berkata, penceramah itu mendakwa penganut Buddha, Hindu serta masyarakat Dayak di luar negara "membunuh orang Islam", serta memberi amaran terhadap orang Islam di Malaysia berhubung kemungkinan kejadian yang sama di dalam negara.

Bagaimanapun, Syakir pada 5 Okt lalu telahpun tampil menjelaskan ceramahnya telah diambil di luar konteks.

"Video yang disunting itu, menjadi satu kesalahfahaman kepada beberapa pihak khususnya mungkin daripada pihak Buddha, Hindu, dan juga Dayak," katanya.

Syakir berkata dia sedang menghuraikan sebuah hadis Nabi Muhammad SAW di mana Rasulullah bersabda memperingatkan menjelang hari kiamat, orang kafir akan 'mengerumuni' orang Islam.

Perkataan 'mengerumuni' itu, jelas Syakir bermaksud tindakan tidak baik kepada umat Islam.

Dia menggambarkannya dengan memberikan contoh kejadian di luar negara di mana penganut Buddha, Hindu dan Dayak menyerang orang Islam.

Namun, jelasnya perkataan 'kafir' dalam konteks ini merujuk secara khusus kepada 'kafir harbi' (orang kafir yang menentang Islam), bukan mereka yang kafir zimmi (orang kafir yang tidak menentang Islam).

Sebaliknya, dia berkata Islam menyuruh penganutnya untuk bersikap baik dengan kafir zimmi dan tidak melarang umat Islam melibatkan mereka dalam menguruskan urusan duniawi, selagi tidak melanggar hukum-hakam Islam.

Dia berkata ceramahnya itu bukan saja ditujukan kepada orang bukan Islam yang anti-Islam, tetapi juga kepada orang yang mengisytiharkan dirinya Muslim tetapi melanggar ajarannya seperti terlibat dalam kegiatan pengganas.

 


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS