Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahkamah putuskan rayuan Najib atas sabitan kes SRC esok

Mahkamah Rayuan bersedia untuk menyampaikan keputusannya esok berhubung kes rayuan Najib Razak untuk membatalkan sabitan dan hukumannya dalam kes SRC International bernilai RM42 juta.

Dalam keputusan sebulat suara hari ini, panel tiga hakim yang dipengerusikan oleh Abdul Karim Abdul Jalil menolak permohonan bekas perdana menteri untuk mengemukakan bukti baru dalam rayuan itu.

Semasa prosiding melalui aplikasi Zoom hari ini, panel hakim lain ialah Has Zanah Mehat dan Vazeer Alam Mydin Meera.

“Kami mendapati bukti tambahan tidak diperlukan untuk rayuan.

“Tiada keadaan luar biasa atau syarat luar biasa ditunjukkan untuk mahkamah mengambil keterangan tambahan dalam rayuan.

“Permohonan ditolak. Penyampaian keputusan (keputusan rayuan SRC Najib) esok akan diteruskan seperti yang ditetapkan," kata Abdul Karim.

Najib dilihat hadir semasa prosiding maya hari ini. Awal hari ini, panel itu mengeluarkan amaran kepada bekas perdana menteri untuk menghadiri prosiding secara dalam talian, berikutan ketidakhadirannya mendengar prosiding fizikal pagi ini.

Prosiding hari ini sedang mendengar permohonan Najib untuk mengemukakan bukti baru yang boleh mengukuhkan kesnya dalam rayuannya terhadap sabitan dan hukumannya dalam kes SRC.

Permohonan itu dibuat dalam beberapa hari selepas keputusan yang dijadualkan esok dalam rayuan Najib untuk membatalkan keputusan bersalahnya serta hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta dalam kes SRC.

Pada 28 Julai tahun lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menyampaikan keputusan dan hukuman bersalah, berikutan perbicaraan penuh tujuh pertuduhan salah guna kuasa, pecah amanah jenayah dan pengubahan wang haram membabitkan RM42 juta dana daripada SRC.

Bagaimanapun, hakim perbicaraan Mohd Nazlan Mohd Ghazali membenarkan permohonan pihak pembelaan untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman, sementara menunggu penyelesaian rayuan Najib di Mahkamah Rayuan.

[Berita penuh menyusul]


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS