Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PSB letak paling kurang 70 calon - janji geran tanah, bantuan tunai

PRN SARAWAK | Parti Sarawak Bersatu (PSB) muncul sebagai parti pembangkang utama pilihan raya negeri Sarawak, menjanjikan sekurang-kurangnya 70 calon.

Calon PSB termasuk muka baru dan ahli politik veteran. Setakat ini, ia juga akan meletakkan 10 calon wanita - enam orang lebih ramai daripada gabungan parti pemerintah sekarang Gabungan Parti Sarawak (GPS).

Lima daripada enam penyandang PSB akan mempertahankan kerusi mereka. Penyandang Adun Dudong, Tiong Thai King tidak akan mempertahankan kerusinya.

Parti itu juga akan memanfaatkan pengalaman beberapa ahli parlimen atau bekas wakil rakyat sebagai calon: Tiki Lafe (bekas ahli parlimen Mas Gading), William Nyaliau Badak (bekas ahli parlimen Lubok Antu), Joseph Entulu Belaun (Bekas ahli parlimen Selangau), Stanley Ajang Batok (bekas Adun Belaga), Slyvester Entri Muran (bekas Adun Marudi) dan Masir Kujat (ahli parlimen Sri Aman).

Pada masa ini, PSB atau Pakatan Harapan tidak mengumumkan calon untuk Tanjung Datu, Samariang, Satok, Sebuyau, Kuala Rajang, Daro, Jemoreng dan Dalat.

PH hanya menamakan 51 calon setakat ini. Parti komponennya Amanah belum menamakan calon tetapi dijangka meletakkan enam calon.

Calon-calon PSB diumumkan oleh presidennya Wong Soon Koh di Sibu hari ini.

Katanya, kempen utama parti itu menyorot kebebasan PSB daripada pengaruh parti yang berpusat di Semenanjung Malaysia.

“PSB ialah parti berbilang kaum, agama dan budaya. Parti PSB kami adalah parti tempatan milik rakyat Sarawak," kata Wong Soon Koh.

Gabungan pemerintah yang sedia ada, kata Wong bergantung kepada BN dan Umno di Semenanjung Malaysia, manakala PH bukan parti berasaskan tempatan.

"Kami akan menjadi parti pembangkang yang paling kuat dalam memperjuangkan hak Sarawak, khususnya hak-hak yang termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963," katanya.

PSB tidak mendedahkan kandungan ikrar pilihan rayanya hari ini dan sebaliknya akan mendedahkan dasar-dasarnya setiap hari sehingga hari mengundi.

Buat masa ini, Wong berkata PSB berjanji untuk menyediakan pemberian wang tunai sebanyak RM300 sebulan untuk kanak-kanak berumur antara satu hingga tiga tahun dan RM500 untuk setiap kanak-kanak antara 5 hingga 13 tahun.

Dia berkata ini lebih diperlukan oleh rakyat Sarawak dan bukannya projek mega yang diumumkan oleh GPS.

“Saya tidak dapat memikirkan cara yang lebih baik untuk membantu orang ramai secara langsung selain daripada insentif tunai.

"Saya pernah menjadi menteri kewangan kedua (untuk Sarawak) sebelum ini. Saya tahu negeri kita mempunyai sumber kewangan justeru keutamaan kita adalah untuk meningkatkan taraf hidup secara keseluruhan. Ini adalah satu contoh betapa prihatinnya PSB," katanya.

Wong berkata PSB juga berikrar untuk menyediakan hak milik tanah untuk rumah panjang dan sarikata untuk penghuni rumah panjang.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS