Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Azmin patut tumpu perselisihan PN dan BN, bukan hal PKR'

Ahli Majlis Tertinggi Bersatu, Mohamed Azmin Ali harus memberi tumpuan kepada pergaduhan gabungan Perikatan Nasional (PN) dengan BN, dan bukannya bimbang tentang hal ehwal dalaman PKR, kata Bendahari PKR Lee Chean Chung.

Dia berkata demikian sebagai respons kepada lawatan menteri perdagangan antarabangsa dan industri ke Machap Jaya semalam, di mana Azmin melahirkan rasa sedih terhadap penyandang Adun kawasan itu Ginie Lim yang digugurkan oleh PKR sebagai calon dalam pilihan raya negeri (PRN) Melaka.

Lim sebelum ini dikaitkan dengan Azmin yang merupakan timbalan presiden PKR. Azmin kemudian berpaling tadah dan menyertai Bersatu, sementara Lim kekal bersama PKR.

"Dia (Azmin) sepatutnya menyelesaikan hubungan rumit antara PN dan BN. Dia tidak mempunyai hubungan dengan Pakatan Harapan (PH) sekarang," kata Lee yang berkempen di Machap Jaya, memberitahu Malaysiakini.

BN dan PN bertanding sesama sendiri di semua 28 kerusi DUN Melaka, walaupun kedua-duanya adalah sebahagian daripada kerajaan persekutuan yang sama.

Di Machap Jaya, PKR telah meletakkan Law Bing Haw untuk menggantikan Lim. Tindakan itu telah menyebabkan beberapa akar umbi menyatakan rasa tidak senang mereka, yang dilihat Azmin cuba mengambil kesempatan.

Lee berkata nampaknya Azmin masih tidak dapat melupakan PKR, dengan menyatakan bahawa ia menunjukkan parti itu masih relevan.

Lee juga menegaskan bahawa Lim, walaupun tidak dicalonkan, telah menyatakan sokongan kepada Law.

"Dia (Lim) telah menyatakan pendiriannya. Melalui tindakan dan kenyataannya, dia dengan jelas menyatakan akan menyokong calon PKR Machap Jaya.

"Fokus kami adalah untuk memastikan kami akan menang ketika Azmin terlibat dalam gosip," kata Lee.

Antara isu yang sedang diusahakan PKR untuk masyarakat setempat ialah soal pajakan tanah penduduk kampung, tambahnya.

Calon lain yang bertanding di Machap Jaya ialah Tai Siong Jiul dari PN, Ngwe Hee Sem dari BN, Abdul Aziz dari Iman dan calon bebas Azlan Daud.

Tempoh kempen selama 12 hari untuk pilihan raya Melaka akan berakhir Jumaat ini. Rakyat Melaka akan mengundi 28 ahli Dewan Undangan Negeri pada Sabtu, 20 Nov.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS