Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Amanah: PH capai persefahaman isu KM Melaka, akan diumum tak lama lagi

Pakatan Harapan (PH) dijangka mengumumkan calonnya untuk ketua menteri Melaka minggu ini, menurut Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub.

Ini selepas Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng mendesak gabungan itu untuk mengumumkan secara rasmi calon Amanah Adly Zahari sebagai calon ketua menteri mereka.

Dia memberitahu Malaysiakini awal hari ini bahawa satu konsensus telah dicapai oleh majlis presiden gabungan itu mengenai calon yang akan ditawarkan oleh PH untuk menerajui kerajaan Melaka sekiranya ia memenangi pilihan raya negeri (PRN) ini.

"Ia telah dibincangkan, dan kami telah mencapai persefahaman. Hanya menunggu untuk mengumumkan nama pada masa yang sesuai," katanya semasa temu bual eksklusif di Ayer Keroh.

"Mungkin dalam satu atau dua hari selepas hari penamaan calon. Majlis presiden akan mengumumkan keputusan itu," katanya.

Awal hari ini, Lim berkata PH telah melakukan "kesilapan" apabila menerima Adun yang berpaling tadah dari Umno dan mengingatkan agar gabungan itu tidak melakukan kesilapan lagi dalam isu calon ketua menteri.

Adly, yang berkhidmat sebagai ketua menteri kerajaan Melaka pimpinan PH dari 2018 hingga 2020, dianggap sebagai calon.

Dia digulingkan pada Mac 2020 apabila kerajaan negeri pimpinan PH digulingkan dan Adly digantikan oleh Sulaiman Md Ali dari Umno.

Sesetengah pemimpin PH bimbang jika Adly tidak diumumkan secara rasmi sebagai calon ketua menteri rasmi, individu lain yang memendam cita-cita memegang jawatan itu mungkin mencari peluang sekiranya PH menang atau DUN tergantung.

Antaranya termasuk Idris Haron yang berpaling tadah daripada Umno kepada PKR dan akan diturunkan di Asahan. Idris berkhidmat sebagai ketua menteri dari 2013 hingga 2018.

Satu lagi calon yang dikaitkan adalah naib presiden PKR Shamsul Iskandar Md Akin yang sejak pilihan raya umum 2018 disebut-sebut sebagai calon ketua menteri.

Dia dikalahkan di Rim, membuka jalan kepada Adly untuk mudah naik ke jawatan ketua menteri pada 2018.

Spekulasi melibatkan Shamsul dikuatkan lagi selepas dia akan diletakkan bertanding di Paya Rumput walaupun kini sudah menjadi ahli parlimen Hang Tuah Jaya.

Adly pula akan mempertahankan kerusi di Bukit Katil.

Ditanya mengenai perkara itu, Adly yang turut menyertai wawancara hari ini berkata keutamaannya ialah PH memenangi pilihan raya dan menyerahkan urusan jawatan ketua menteri kepada majlis presiden untuk membuat keputusan.

“Jika anda bertanya kepada saya, saya serahkan kepada majlis presiden PH untuk membuat keputusan.

"Bagi saya, apa yang penting ialah bagaimana PH boleh mendapat majoriti dan menjadi kerajaan negeri," katanya.

Pilihan raya negeri (PRN) Melaka akan bermula secara rasmi esok dengan hari penamaan calon, yang kemudiannya akan diikuti dengan tempoh berkempen sehingga tengah malam 19 Nov sebelum hari pengundian pada 20 Nov.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS