Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Dakwaan 'pemeriksaan haid': Radzi lawat kolej di KL
Diterbitkan:  Oct 27, 2021 9:02 AM
Dikemaskini: 3:27 AM

Menteri Pendidikan Radzi Jidin melawat sebuah kolej vokasional di Kuala Lumpur semalam berikutan dakwaan bahawa "pemeriksaan haid" telah dijalankan di institusi itu minggu lepas.

Menurut bekas wartawan Tashny Sukumaran di Twitter, sumber yang menuntut di Kolej Vokasional ERT di Setapak, Kuala Lumpur, memberitahunya bahawa dia dan kira-kira 30 gadis lain berusia 18 atau 19 tahun telah dikumpulkan sekitar jam 7.50 malam pada 18 Okt.

Mereka kemudiannya diberi putik kapas dan diberitahu untuk 'membuktikan' mereka sedang haid.

"Menurutnya (salah seorang pelajar), 'pemeriksaan haid' ini telah berhenti seketika selepas kekecohan awal tahun ini, tetapi bermula semula selepas seseorang menunaikan solat sendirian dan bukannya secara berjemaah di surau asrama," kata Tashny, sambil menambah bahawa pihak kolej telah menjalankan pemeriksaan sedemikian untuk beberapa ketika.

Apabila pelajar membantah bahawa mereka tidak selesa dengan arahan itu, mereka didakwa diberitahu "Jika anda berasa tidak selesa mengenainya, maka tunaikanlah solat".

Dalam Islam, gadis dan wanita yang sedang haid tidak boleh melakukan solat. Solat berjemaah lazimnya dilakukan setiap hari di sekolah asrama atau berasaskan agama.

Menurut Tashny, yang kini seorang penganalisis kanan di sebuah badan pemikir, dia telah beberapa kali cuba menghubungi Radzi dan pegawai Kementerian Pendidikan untuk menjelaskan bahawa dia telah menerima aduan, dan meminta maklumat tentang cara menghubungi jawatankuasa Kementerian Pendidikan yang telah ditubuhkan pada Jun untuk menyiasat dakwaan pemeriksaan mengejut di sekolah.

 

Menurutnya, dia telah menghantar pesanan ringkas kepada menteri berkenaan berhubung dakwaan itu pada 19 Okt lepas.

Kolejnya telah menjalankan pemeriksaan haid sejak sekian lama.

Bagaimanapun, katanya, satu-satunya maklumat yang diterima adalah daripada seorang pegawai kementerian yang dikatakan memberitahunya bahawa mereka "tiada maklumat" mengenai jawatankuasa itu.

Tashny kemudian menggunakan Twitter untuk menekan Radzi dan kementerian untuk bertindak.

“Ingatlah bahawa jawatankuasa ini telah ditubuhkan pada bulan Jun. Sekarang sudah menghampiri penghujung Oktober. Saya ingin meminta Twitterjaya menggesa Radzi dan Kementerian Pendidikan melihat perkara ini secara serius.

"Sekiranya jawatankuasa itu telah ditubuhkan, sila kongsikan butirannya dengan orang ramai supaya kami boleh melaporkan pelanggaran ke atas gadis-gadis ini," katanya.

Selepas dakwaan itu didedahkan kepada umum, pasukan komunikasi Radzi menjawab di Twitter malam tadi bahawa menteri itu baru sahaja selesai melawat sekolah di Sarawak, dan sebaik membaca ciapannya, sudah pun pergi ke sekolah itu dan telah meminta laporan penuh daripada kementerian.

 

Kira-kira satu setengah jam kemudian, kira-kira jam 11 malam, pasukan komunikasi Radzi mengumumkan bahawa menteri telah tiba di sekolah dan secara peribadi menyoal pelajar tanpa kehadiran warden dan guru mereka.

Dalam satu kenyataan kemudian, menteri itu berkata Radzi datang sendiri ke sekolah untuk mendapatkan maklum balas terus daripada pelajar, guru dan pengetua sekolah.

Radzi berkata dia diiringi Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan Yusran Shah Mohd Yusof dan ketua pengarah Nor Zamani Abdol Hamid semasa lawatan itu.

“Kita akan mengkaji perkara yang dibangkitkan semasa mesyuarat itu. Kementerian Pendidikan sentiasa komited dalam memastikan sekolah dan asrama selamat dan selesa. Ini bagi menyediakan sekolah yang harmoni untuk semua,” kata Radzi.

Radzi juga mengulangi komitmennya untuk memastikan pemeriksaan haid tidak lagi diamalkan di mana-mana institusi di bawah kementeriannya.

Sementara itu, Tashny memuat naik ciapan mengesahkan pertemuan dengan pelajar telah berlaku semasa ketiadaan guru mereka.

“Dia juga mengambil nota, dan isteri serta beberapa pegawai wanita berada di sana. Sumber saya berkata mereka berasa lebih selesa kerana ini,” katanya.

Pelbagai kumpulan dan tokoh masyarakat - termasuk Persatuan Tindakan Semua Wanita (Awam), Azalina Othman Said, Rafidah Aziz, Anwar Ibrahim, Hannah Yeoh, Teo Nie Ching dan Maszlee Malik - turut menggesa pihak kementerian mengambil tindakan berhubung perkara itu sejak kejadian itu pertama kali dilaporkan pada bulan April.

Begitu juga, anggota kabinet - seperti Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat Rina Harun - telah melahirkan rasa kecewa dengan kejadian seumpama itu.

Pada masa itu, Ahli Parlimen Titiwangsa itu berikrar untuk berhubung dengan pihak berkuasa berkaitan bagi memastikan amalan itu dihentikan.

Pada Jun lalu, Radzi berkata Kementerian Pendidikan sedang dalam peringkat akhir membentuk jawatankuasa bebas untuk meneliti prosedur sedia ada yang menangani aduan mengenai amalan pemeriksaan haid di sekolah, serta perkara lain yang berkaitan.

Butiran penting mengenai jawatankuasa siasatan itu masih belum didedahkan kepada umum.

Siasatan awal kementerian - yang dijalankan sebagai tindak balas kepada bantahan orang ramai dan aduan yang dilaporkan - mendakwa tiada amalan sedemikian dan insiden mengganggu lain telah berlaku.

Insiden ini - sebahagian daripadanya bermula sejak 20 tahun lalu - didakwa termasuk menunjukkan tuala wanita yang dibasahi darah, melakukan sapuan faraj dengan sama ada putik kapas, tisu atau jari, atau meminta guru, warden atau pengawas sekolah meraba pelajar di pangkal paha untuk merasakan jika mereka memakai tuala wanita.

Sebagai tindak balas kepada siasatan yang tidak muktamad, Malaysiakini menyerahkan senarai kepada Radzi, yang menamakan 15 sekolah di mana pelajar perempuan didakwa menjalani pemeriksaan haid.

Salinan senarai itu turut dihantar kepada timbalan Radzi, Muslimin Yahaya dan Dr Mah Hang Soon, serta ketua setiausaha kementerian dan Jabatan Komunikasi Korporat.

Senarai itu dihantar bersama dengan butiran lain, seperti tarikh pemeriksaan itu didakwa berlaku (kebanyakannya bertarikh dari 2011 hingga 2018) dan warden atau guru yang dinamakan oleh pelajar.

Nama mangsa yang didakwa tidak termasuk dalam senarai itu.

Secara berasingan, Majlis Amanah Rakyat (Mara) juga telah menjalankan siasatan sendiri terhadap amalan pemeriksaan haid di sekolah yang ditadbir oleh agensi itu.

Bagaimanapun, ia masih belum mengeluarkan kenyataan mengenai penemuan siasatannya, bertentangan dengan apa yang dijanjikan pada awalnya oleh Ahli Parlimen Beaufort dan Pengerusi Mara Azizah Mohd Dun pada 6 Mei lalu.


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS